Arcadi España: "La Generalitat vol assumir la gestió de la xarxa de rodalies, però amb garanties i el finançament adequat"
El conseller de Política Territorial explica en À Punt que ja s'han iniciat contactes amb el Ministeri de Transports amb una resposta "positiva" i que el "debat profund" està en la part financera que comporta el traspàs
La Generalitat demanarà abans que acabe l'any al govern espanyol la transferència del servei de rodalies com a competència autonòmica, segons va avançar el president Ximo Puig aquest dilluns en el debat de política general de les Corts. Una gestió que el govern valencià vol assumir per a tractar d'eliminar els problemes, fonamentalment cancel·lacions i retards, que diàriament s'hi registren però que, com ha advertit el conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, Arcadi España, en Les notícies del matí, ha d'anar acompanyada de la despesa adient perquè el servei funcione correctament: "Volem assumir aquesta competència però amb garanties. No tindria sentit que ho férem sense el finançament, els recursos humans i el material adequat, perquè no estaríem solucionant res", ha afirmat en la ràdio d'À Punt.
El responsable d'Obres Públiques ha defés el traspàs de la gestió de rodalies a la Generalitat com un moviment que té "tota la lògica" tenint en compte que el servei transcorre dins de les fronteres autonòmiques i que si les competències s'exerceixen més a prop dels usuaris i usuàries "s'és més conscient de les necessitats i s'actua millor". Però, insisteix: és important fer una "bona valoració" de la "despesa necessària" perquè el Consell puga assumir aquest servei. I en aquesta qüestió se centra precisament la negociació entre el govern valencià i el Ministeri de Transports, amb el qual ja s'han iniciat els contactes, segons ha assegurat el mateix conseller.
Des del departament encapçalat per la ministra Raquel Sánchez, explica España, hi ha una resposta positiva fins al moment perquè "la filosofia és compartida" en el fet que la gestió de les rodalies estaria bé en mans de les comunitats autònomes. El debat profund, puntualitza, està en la part financera, de recursos humans i materials. Pel que fa al calendari, el conseller ha dit que més enllà dels primers contactes que ja s'hi han mantingut, abans que acabe 2021 començaran a celebrar-se reunions de caràcter més tècnic per a concretar en quines condicions s'haurà de fer la transferència de competències.
Aquesta mesura la reclamen des de fa anys diverses plataformes d'usuaris perquè consideren deficitari el servei actual, gestionat pel govern estatal a través de Renfe. A més, és una reivindicació abanderada per Compromís, i que el mateix Puig ja va expressar el 2016, però que encara no s’ha materialitzat.
En els últims cinc anys s'han anul·lat 20.000 trens de rodalia a la Comunitat Valenciana. Arcadi España ha assegurat que la Generalitat és "molt conscient" de les mancances i incidències del servei de rodalies i que "entén" la indignació dels usuaris, molts d'ells persones treballadores i estudiants que freqüentment es troben en la tessitura de no saber quin tren eixirà per a poder agafar-lo i desplaçar-se a la faena o la universitat, ha afirmat. Una situació que, segons ha reconegut ell mateix, "és insostenible". "Els problemes s'han anat agreujant en els últims mesos i això ha fet que accelerem els contactes amb el govern espanyol", ha assenyalat. D'altra banda, també ha apuntat que des de Renfe asseguren al govern valencià que abans de final d'any s'incorporaran més maquinistes i confien a normalitzar el servei.
Compatibilitzar creixement i sostenibilitat en l'ampliació del port de València
Preguntat per la polèmica ampliació del port de València, España ha defés que es duga a terme sempre que hi haja un compliment "estricte" de la normativa mediambiental. L'objectiu, ha assegurat, és fer compatible creixement econòmic i creació d'ocupació amb la sostenibilitat "perquè s'ha de treballar d'alguna cosa". "No s'ha de triar entre una cosa o altra", ha remarcat. I ha dit que aquesta postura genera "consens" en el govern del Botànic, a pesar que els socis de Compromís i Unides Podem s'han pronunciat públicament reiterades vegades en contra del projecte, que preveu la construcció d'una nova terminal en el nord. L'última vegada, aquest mateix dilluns en el debat de les Corts. La qüestió, de fet, ha dividit en algunes votacions parlamentàries els tres partits, perquè mentre que el PSPV aposta per dur a terme l'ampliació, revisant els criteris de sostenibilitat, els altres dos socis en defenen la paralització.
La consellera de Transició Ecològica, Mireia Mollà, ha sol·licitat a la ministra de Transports, Raquel Sánchez, una nova avaluació sobre els efectes de l'ampliació del port al litoral sud i a l'Albufera, espai protegit en Xarxa Natura 2000. El departament que dirigeix Compromís ja ha advertit diverses vegades sobre la necessitat que l'Autoritat Portuària de València sotmeta el projecte d'ampliació modificat a un nou procediment d'avaluació ambiental, sense cap èxit.