Directes
Ara en la televisió
PLAERDEMAVIDA
Ara en la ràdio
PODRÍEM FER-HO MILLOR

L'alta velocitat a València no es reprendrà fins almenys tres setmanes i diverses línies de rodalies estan "destrossades"

El Ministeri de Transports desviarà el trànsit de l'A-7 cap a la capital per les autovies V-30 i la V-31 mentre arreglen el pont col·lapsat

Diversos cotxes amuntegats a les vies de tren a Alfafar / Raquel Segura (EFE)

El gestor de la infraestructura ferroviària, Adif, no podrà recuperar l'operativitat de les vies que enllacen Madrid amb València per alta velocitat fins que passen almenys dos o tres setmanes. La situació de la Rodalia a la província és encara més dramàtica, perquè hi ha línies que estan "completament destrossades" a causa del temporal extrem, de manera que no estaran operatives en el curt termini i tardaran mesos a reparar-les. És l'últim balanç de situació en les infraestructures del transport públic que ha oferit este dijous el ministre de Transports, Óscar Puente, en una roda de premsa este dijous per a avaluar les conseqüències de catastròfica DANA.

Pel que fa al tren d'alta velocitat (AVE), Puente ha explicat que la infraestructura està molt danyada i han col·lapsat dos túnels: el túnel de Xiva, on han cedit completament 1,2 quilòmetres de la fonamentació (300 metres en cadascun dels extrems del túnel i altres 600 metres a l'interior) i el túnel de Torrent, en el qual hi ha al voltant de dos quilòmetres inundats. En este últim, el ministre ha explicat que els tècnics esperen poder disposar hui d'energia per a retirar l'aigua i netejar per a després analitzar els danys.

Però preocupa especialment la situació del ferrocarril de Rodalia a València, amb una situació "gravíssima" en algunes línies que, literalment, han quedat literalment esborrades. De les cinc línies, tres "estan desaparegudes" i no es compta amb elles en els pròxims mesos, perquè tardaran "molt de temps a recuperar-se", sembla que mesos. Es tracta de la C1, C2 i C3 i, en el cas d'esta última, hi ha 90 quilòmetres pràcticament en situació de "zona zero". D'altra banda, el ministre ha dit que les línies de Rodalia C5 i C6 estan en condicions de posar-se en circulació, però no es farà fins que les condicions atmosfèriques així ho aconsellen i en funció de les recomanacions de mobilitat. En total en la xarxa de rodalia hi ha uns 80 quilòmetres seriosament afectats pels efectes de la DANA: 8 quilòmetres en la C1, 25 més en la C2 i entre 45 i 50 en la C3.

Ruta alternativa en la circumval·lació de l'A7

Pel que fa a la xarxa de carreteres de l'Estat, Puente ha explicat que els danys més greus pel devastador temporal s'han produït en el viaducte que ha col·lapsat en la circumval·lació de l'A-7, coneguda també com el bypass. Este punt, per on diàriament circulen vora 100.000 vehicles cada dia, és el més "crític" de tota la xarxa, precisament per la ubicació que té i el volum de trànsit que gestiona. El ministre ha admés que l'enfonsament del pont afecta seriosament la mobilitat i que serà "molt complicat retornar esta via a la normalitat". La seua reposició portarà "mesos" i "serà molt complicat" retornar esta via a la normalitat, encara que es faran actuacions provisionals que permeten recuperar el trànsit.

En este escenari, el Ministeri de Transports preveu actuacions especials per tal de poder reprendre el trànsit, principalment desviant-lo a la V-30 i la V-31. Segons Puente, en estes dos autovies, que són vies fonamentals d'entrada i eixida a València, estan obertes en els dos sentits. La V-31, també coneguda com la pista de Silla, és la que té la situació més complicada, però el ministre ha apuntat que des d'este matí hi ha un carril obert en cadascuna de les direccions. Tot i això, ha advertit que la circulació no serà normal, sinó en les condicions que la Direcció General de Trànsit (DGT) establisca. I que seran, ha remarcat, les "mínimes indispensables".

Mobilitat DANA 2024