El primer avió sense hèlices, turbines, ni combustible alça el vol
Un grup d'enginyers de l'Institut Tecnològic de Massachussets (MIT), als Estats Units, ha aconseguit fer volar el primer avió construït sense parts mòbils com hèlices o turbines, i que, a més, no depén de combustibles fòssils ni bateries.
Així ho ha publicat el MIT en el seu web, on expliquen que l’avió utilitza un sistema de propulsió denominat “vent iònic” i pot obrir la porta a “un futur amb aeronaus més silencioses i netes”.
L'avió d'ala fixa, dissenyat per Steven Barrett, professor associat d'aeronàutica i astronàutica en el MIT, i el seu equip, té una envergadura de 5 metres i pesa 2,45 quilograms.
En els vols de prova van aconseguir que l'aeronau travessara amb èxit els 60 metres de distància d'una punta a una altra. Van repetir el vol 10 vegades amb un rendiment similar i l'aparell va volar a una altitud mitjana de 0,47 metres.
En una investigació a la revista Nature, Barrett es va fixar en el “vent iònic”, un principi físic també conegut com a embranzida electroaerodinàmica. Aquest descriu un vent o embranzida que pot produir-se quan passa un corrent entre un elèctrode prim i un altre gruix. Si s'aplica el voltatge necessari, l'aire que hi ha entre els elèctrodes pot produir suficient força per a impulsar un avió de xicoteta grandària.
L'avió dissenyat per Barrett porta una sèrie de filferros prims en la part davantera de l'ala que actuen com a elèctrodes amb càrrega positiva, mentre que els cables més gruixuts disposats en l'extrem posterior funcionen com a elèctrodes negatius. D'altra banda, el fuselatge de l'avió té una pila de bateries de liti que subministren electricitat a 40.000 volts per a actuar sobre els elèctrodes i generar així el “vent iònic” a partir del moviment de molècules d'aire ionitzat.
L'avantatge d'aquest sistema de propulsió és que no depén de combustibles fòssils per a volar, a diferència dels avions amb turbines, i és completament silenciós, en contrast amb les hèlices dels drons.