Directes
Ara en la televisió
À PUNT NOTÍCIES NIT
Ara en la ràdio
PODRÍEM FER-HO MILLOR (reemissió)

El primer avió sense hèlices, turbines, ni combustible alça el vol

VÍDEO | El primer avió sense hèlices, turbines, ni combustible alça el vol
21 de novembre 2018 - 22:40

Un grup d'enginyers de l'Institut Tecnològic de Massachussets (MIT), als Estats Units, ha aconseguit fer volar el primer avió construït sense parts mòbils com hèlices o turbines, i que, a més, no depén de combustibles fòssils ni bateries.

Així ho ha publicat el MIT en el seu web, on expliquen que l’avió utilitza un sistema de propulsió denominat “vent iònic” i pot obrir la porta a “un futur amb aeronaus més silencioses i netes”.

L'avió d'ala fixa, dissenyat per Steven Barrett, professor associat d'aeronàutica i astronàutica en el MIT, i el seu equip, té una envergadura de 5 metres i pesa 2,45 quilograms.

En els vols de prova van aconseguir que l'aeronau travessara amb èxit els 60 metres de distància d'una punta a una altra. Van repetir el vol 10 vegades amb un rendiment similar i l'aparell va volar a una altitud mitjana de 0,47 metres.

En una investigació a la revista Nature, Barrett es va fixar en el “vent iònic”, un principi físic també conegut com a embranzida electroaerodinàmica. Aquest descriu un vent o embranzida que pot produir-se quan passa un corrent entre un elèctrode prim i un altre gruix. Si s'aplica el voltatge necessari, l'aire que hi ha entre els elèctrodes pot produir suficient força per a impulsar un avió de xicoteta grandària.

L'avió dissenyat per Barrett porta una sèrie de filferros prims en la part davantera de l'ala que actuen com a elèctrodes amb càrrega positiva, mentre que els cables més gruixuts disposats en l'extrem posterior funcionen com a elèctrodes negatius. D'altra banda, el fuselatge de l'avió té una pila de bateries de liti que subministren electricitat a 40.000 volts per a actuar sobre els elèctrodes i generar així el “vent iònic” a partir del moviment de molècules d'aire ionitzat.

L'avantatge d'aquest sistema de propulsió és que no depén de combustibles fòssils per a volar, a diferència dels avions amb turbines, i és completament silenciós, en contrast amb les hèlices dels drons.

També et pot interessar