Baixa l'edat d'incidència dels trastorns alimentaris a causa de les xarxes socials
Especialistes parlen de la dismòrfia del selfie, un trastorn que provoca creure’s la imatge ficcionada i no tolerar el reflex de l’espill
L'edat d'incidència dels trastorns de conducta alimentària baixa dels setze als tretze anys i afecta majoritàriament els adolescents, amb unes característiques psicològiques prèvies que les fan més vulnerables, però també cada vegada més xics i persones adultes. Experts en salut mental demanen més recursos i regular els continguts digitals. Els especialistes ja parlen de la dismòrfia de selfie, un trastorn que provoca creure la imatge ficcionada i no tolerar la que ens mostra l'espill.
Beatriz Martínez, psiquiatra infantil i d’adolescència, explica que hi ha persones que ja no són capaces de publicar una foto sense filtre "i això s'aplica també al currículum". La psiquiatra relata que moltes persones acudeixen a les consultes de medicina estètica i demanen semblar-se al seu avatar, a la seua foto passada per un filtre.
Veus expertes alerten que l'ús dels filtres augmenta les possibilitats de patir un trastorn de conducta alimentària en un 20% dels usuaris i “fonamentalment són els adolescents, des de la pandèmia més joves, de dotze, tretze i catorze anys i dones de totes les classes socials”, afirma Pedro Manuel Ruiz, cap de psiquiatria infantil de l’Hospital Clínic de Saragossa. Martínez destaca que això afecta etapes tan sensibles com el puerperi, les recuperacions de l’embaràs, “quan una ha d’estar perfecta”.
Circulen per Instagram i TikTok fotos i vídeos que promouen comportaments de risc, com dietes extremes o dejunis prolongats, que poden desencadenar trastorns de la conducta alimentària. “Això ens ho conten, tot el món confessa que fa exercici seguint influenciadors o tiktokers, que es comparen amb les imatges de les pantalles, que pengen vídeos d’autolesions perquè està de moda”, exposa Ruiz.
Per a Martínez, “això és com el fenomen d’abans, que el xarrador del poble et contava una mentida: les xarxes socials tenen un efecte multiplicador” i recorda que l’algoritme mostra cada vegada més contingut del que ja s’ha consumit prèviament. Els estudis apunten que hi ha almenys 90.000 comptes que fomenten dietes restrictives i pèrdues de pes extrem, que poden impactar uns 20 milions d'usuaris.