Balanç d'estiu de la DGT: 19 morts en carreteres valencianes, set més que en el mateix període de 2022

Repunta la sinistralitat en juliol i agost amb les eixides de via com a causa més comuna, i quatre de cada deu víctimes foren vianants, ciclistes o motoristes

Vista de l'AP-7 al pas per Dénia / Shutterstock
À Punt NTC
À Punt NTC @apuntnoticies
04 de setembre 2023 - 13:56 Actualitzat: 04 de setembre 2023 - 23:00

Un total de 234 persones han mort en accidents de trànsit en les carreteres espanyoles durant els mesos de juliol i agost, segons el balanç de sinistralitat provisional elaborat per la Direcció General de Trànsit (DGT). Són set víctimes mortals més que a l'estiu passat i vora quatre diàries. Del conjunt total, 19 han ocorregut a la Comunitat Valenciana, que suma set decessos més que en el mateix període de 2022 i aglutina, per tant, el 8% dels registrats en tot el país.

El repunt de víctimes mortals en les carreteres en la mitjana estatal és del 3%, però la tònica creixent també es trasllada a la quantitat d'accidents de trànsit mortals registrats a Espanya (+4%) i el de persones hospitalitzades per lesions (+13%). Les dades, que ha presentat en roda de premsa el ministre de l'Interior en funcions, Fernando Grande-Marlaska, s'emmarquen en una campanya caracteritzada per haver registrat el nombre de desplaçaments més elevat de la sèrie històrica en les carreteres espanyoles, amb 93,6 milions de viatges de llarg recorregut —més de 50 quilòmetres.

El ministre ha qualificat de "roín" el balanç d'aquest estiu perquè "una sola mort en carreteres és un preu inassumible", i ha assegurat que el govern espanyol no està disposat a fer cap pas arrere en matèria de seguretat viària. Així, Grande-Marlaska fixa com a objectiu reduir les xifres de sinistralitat mortal i greu en un 50% d'ací a 2030.

Pel que fa a la causalitat dels accidents, la DGT destaca que la més comuna és l'eixida de via. Pràcticament, quatre de cada deu sinistres ocorren per aquesta circumstància, seguida per la col·lisió frontal (18%). Per tipus de via, l'augment més acusat està en les autopistes i les autovies, que concentren 67 de les 234 víctimes comptabilitzades en tot el país. En són deu més que a l'estiu de 2022. Les morts en carreteres convencionals disminueixen en deu, però aquests escenaris continuen sent els punts més negres de la sinistralitat viària i aglutinen el 75% de les víctimes mortals.

La DGT posa també el focus en l'increment dels morts que són usuaris vulnerables, fins a 98 entre juliol i agost (cinc més que a l'estiu passat). D'aquestes dades, el 42% de les persones que han perdut la vida en sinistres viaris eren vianants, ciclistes o motoristes. També ha crescut el nombre de dones víctimes, en passar de 43 a 58 enguany. El col·lectiu femení representa el 25% del total de morts.

Finalment, preocupa a les autoritats de trànsit, i molt, el fet que el 25% de les persones mortes en les carreteres no portaren posat el cinturó de seguretat. El percentatge, semblant al de l'estiu passat, evidencia que encara cal més treball per a conscienciar els conductors i usuaris de vehicles de la importància d'usar els sistemes de retenció i seguretat. La DGT destaca, de fet, que tampoc feien ús del casc tres dels ciclistes i un dels motoristes morts. Finalment, s'estima que en la meitat dels accidents estigueren presents l'alcohol i les drogues.

Dènou víctimes menys entre gener i agost

En els huit primers mesos de 2023 han mort en accidents de trànsit 739 persones a tot el país, dènou menys que en el mateix període de l'exercici anterior. Març, abril i agost han sigut els mesos que pitjor comportament han tingut si es comparen amb 2022. L'estadística de la DGT, en tot cas, és provisional i el còmput —que es realitza amb informació facilitada per agents encarregats de la vigilància i control del trànsit, així com pels serveis autonòmics amb competències— haurà de completar-se en els pròxims mesos amb el balanç definitiu de l'any.

També et pot interessar

stats