Botigues, aparcament i 1,2 km de vies soterrades: els reptes del projecte de l’Estació Central de València

Adif licita el contracte per a redactar els estudis previs i els projectes bàsics de la nova terminal per més de 30 milions d’euros

El projecte de la nova estació Central definirà el nou ús de l'actual terminal del Nord de València
El projecte de la nova Estació Central definirà el nou ús de l'actual terminal del Nord de València / À Punt NTC

Adif Alta Velocitat, l’administrador de les infraestructures ferroviàries d’Espanya, ha licitat el contracte per a la redacció dels estudis previs i dels projectes bàsics i de construcció de la nova Estació Central de València per un valor estimat de 30,26 milions d'euros (sense IVA), segons han informat l'entitat este divendres en un comunicat. El nou projecte, que permetrà que els trens que arriben a la ciutat no es vegen obligats a invertir la marxa per a continuar el trajecte, haurà d’estar preparada per a combois que circulen per dos amples de via –el convencional i l’estàndard-, però també contemplarà zones comercials, un aparcament públic, així com l’ús que tindrà l’actual estació del Nord.

En este sentit, des d’Adif assenyalen que el projecte analitzarà “el futur de l'edifici de viatgers de l’Estació València Nord, declarada bé d'interés cultural, en relació amb la nova Estació Central”. Les mateixes fonts indiquen que “es contemplaran totes les actuacions precises perquè l'edifici, si és el cas, s'adapte a nous usos”. En l'Estació Central faran parada tant els trens de Rodalia com els de llarg recorregut i alta velocitat.

Així mateix, detallen que l'Estació Central de València es configurarà com una estació subterrània, que integrarà serveis ferroviaris tant d'ample convencional com d'ample estàndard. “Les vies quedaran soterrades en un tram d'aproximadament 1.200 metres, des del final de les obres del canal d'accés”, afigen.

El projecte que ara ha licitat Adif definirà tots els espais de l'estació: àrees d'aproximació a l'edifici i aparcament públic; vestíbul, zones d'espera i de control d'accessos; zona d'andanes; àrees comercials i de restauració; equipaments terciaris; dependències tècniques; etc., com detallen des de l’administrador d’infraestructures ferroviàries. El document també desenvoluparà la connexió i integració de l'estació l'entorn en tots els àmbits (urbà, urbanístic i paisatgístic) i avancen que donarà “especial importància” als vianants.

Des d’Adif, apunten que l'emplaçament subterrani de la nova estació “optimitza l'encaix en el futur parc Central, i la integrarà plenament en l'estratègia de mobilitat de la ciutat, tant a escala urbana com metropolitana”.

El Consell de Ministres va aprovar a finals de desembre licitar la redacció dels projectes de la nova Estació Central de València, segons va avançar el ministre de Transports. Óscar Puente definia el projecte com “una fita arquitectònica” que unirà els serveis de Rodalia, alta velocitat i el corredor mediterrani, convertida en “centre neuràlgic del transport ferroviari de viatgers de proximitat, d'alta velocitat i del corredor mediterrani”, com afegien des del ministeri.

Dos fases de projectes

El contracte de l’Estació Central de València contempla dos fases. En la primera, se seleccionarà i definirà la solució funcional que permeta desenvolupar un avantprojecte i un pla de fases i actuacions. A continuació, i basant-se en estos documents, es redactarien els projectes bàsics i de construcció que, una vegada aprovats, permetrien a Adif l'execució de les obres de la nova Estació Central, i a la Societat València Parc Central, desenvolupar les obres d'urbanització.

Així mateix, en esta fase de disseny hi haurà una terminal provisional que aculla el trànsit de l'estació de València Nord mentre s'executen les obres de la nova Estació Central, sense que això supose suspendre el servei ferroviari en cap moment. Des d’Adif no descarten que el projecte compte amb finançament de la Unió Europea, a través del programa “Connectar Europa”.

També et pot interessar

stats