Busos que no arriben i alumnat a casa; els problemes del transport escolar persisteixen una setmana després
Les famílies han deixat a casa la meitat de l'alumnat del Centre d'Educació Especial Ruiz Giménez de València per la incertesa sobre l'arreplegada, en una jornada en què s'han registrat incidències en almenys huit autobusos
Els problemes amb el transport escolar persisteixen. Una setmana després de l'inici del curs, les famílies d'un grapat de centres valencians han tornat a experimentar de bon matí, a peu de parada, la incertesa de no saber si arribarà o no l'autobús que ha de traslladar els xiquets i xiquetes al centre educatiu. La Conselleria d'Educació ha confirmat incidències en almenys huit autobusos dels centres d'educació especial (CEE) Alberto Tortajada d'Algemesí (1), Carmen Picó d'Alzira (4) i del CEIP Lluís de Santàngel del Saler, a València (3). Els serveis informatius d'À Punt han sigut testimoni de problemes també al CEE Ruiz Giménez, del barri del Cabanyal de València, i al CEE L'Encarnació de Torrent. En aquest només han operat tres dels sis autobusos. Les famílies denuncien que alguns vehicles no estaven adaptats per a l'alumnat amb discapacitat i que l'empresa ha acabat contractant taxis per a resoldre els desplaçaments. En un altre centre d'educació especial, el Rosa Llàcer del Castellar-l'Oliveral, també a València, a les deu del matí, no havia aparegut cap bus.
Hi ha catorze línies i una desena de centres afectats des de fa una setmana per la incapacitat per a donar el servei d'una mateixa contracta, l'empresa Monbus, que ha rebut un expedient sancionador de la Conselleria.
Vehicles sense cinturons o seients
La irritació de les famílies del CEE Ruiz Giménez ha quallat en una protesta a les portes del centre aquest dilluns, després que fallara un dels quatre autobusos i, segons diuen, un altre haja aparegut sense seients. Vora la meitat de l'alumnat, 75 xiquetes i xiquets dels 150 que hi cursen estudis, no han anat a classe per la falta de garanties en el servei. Les famílies han escenificat el malestar amb una concentració, que segueix a les que des de dijous passat van fer altres escoles i instituts valencians. La incertesa del matí se'ls ajunta amb el temor, al final de la jornada lectiva, que no es presente cap autobús per a retornar l'alumnat a casa.
"Ens digueren que tot estaria resolt d'un dia per a un altre, però no. Has d'estar esperant a la parada i al cap de dues hores, sense que vinga ningú, t'acabes desplaçant pels teus mitjans", lamenta una de les mares.
"La setmana passada va vindre un autobús sense cinturons. Hui n'ha aparegut un sense seients. I estem parlant de xiquets amb problemes mentals severs", denuncia Silvia, una altra de les afectades, que adverteix del risc per a la seguretat dels menors i la vulneració del dret a l'escolarització. Ella no es pot permetre pagar els 35 euros que li costa cada viatge de taxi per a portar el xiquet a l'escola i, amb una economia modesta, desconfia de quan tornarà Educació els diners que haja d'invertir en aquest tipus de despeses. "No hauríem d'estar ací, però ens obliguen", lamenta. "Ens diuen que ens busquem la vida" adverteix Maria Elena Asensio, que des de l'inici del curs s'ha de partir en dos per a portar dos fills a dues escoles diferents que comencen a la mateixa hora.
"No pot ser que paguen els més vulnerables, és una vergonya i una humiliació", critica Francisco Manuel. El canvi de rutines afecta greument l'estabilitat mental del seu fill, amb un trastorn mental sever, que tendeix a autolesionar-se.
La patronal de València, contra les "insinuacions" de Rovira
Aquest dilluns, l'Associació Empresarial del Transport de Viatgers de València (Adiva), que representa les firmes que operen a la província, ha eixit al pas d'algunes de les afirmacions del conseller d'Educació, José Antonio Rovira. El secretari de l'associació Joaquín Tarazaga, ha manifestat "el més absolut rebuig" a la insinuació de pressions de la patronal valenciana per a impedir la subrogació dels conductors de l'anterior contracta a l'actual, així com a les "acusacions velades" que interpreta de la informació facilitada per Rovira de l'incendi d'un autocar, "de què ningú en té constància".
Tarazaga circumscriu el conflicte actual als problemes propis i la falta de previsió de Monbus, l'empresa en el lot cinc de la conselleria. Recorda que subrogació dels conductors de l'anterior contracta a l'actual (què la nova concessionària ha adduït com a explicació del caos organitzatiu) és un dret voluntari de les treballadores i treballadors i no una obligació. "És normal que, atesa la manca de conductors professionals, molts decidisquen quedar-se en la seua empresa, on tenen assegurat un treball de forma adequada, en lloc d'assumir el risc de traslladar-se a una altra companyia", ha explicat el secretari d'Adiva, que ha instat el conseller a "resoldre el conflicte i deixar d'acceptar excuses de l'empresa adjudicatària".