Canvis en la normativa de les cadires infantils en els cotxes

Entra en vigor un nou reglament per a millorar la seguretat dels xiquets en els automòbils. Des d'ara només serà legal vendre cadires R129, més avançades en enginyeria i materials que les fabricades sota la normativa R44

Xiquets en un cotxe amb
Xiquets en un cotxe amb sistemes de retenció infantil / DGT

Si has de comprar una cadireta infantil per al cotxe, has de saber que des d'este mes de setembre està prohibida la venda de SRI (sistemes de retenció infantil) fabricats sota la normativa R44. Només serà legal vendre cadires per als xiquets R129, més avançades en enginyeria i materials.

La norma R129 es considera que ofereix una protecció més segura que la R44 per al xiquet, ja que s'ha millorat la protecció del cap i el coll. Per a saber en quina normativa ha sigut homologat un SRI has de llegir l'etiqueta taronja que porta adossada.

No obstant això, les cadires R44 que s'han venut ja continuen sent vàlides i segures, encara que les que compleixen la normativa R129 estiguen més actualitzades. Per tant, si la portes en el cotxe no estàs obligat a canviar-la.

El 1981 es va formalitzar la primera normativa europea de sistemes de retenció infantil, el reglament ECE R44. Els avanços en tecnologia van forçar al fet que el 2013 s'aprovara un altre reglament, el R129 (o i-Size). Durant una dècada totes dos normatives han conviscut i han salvat vides, però eixa convivència ha arribat a la fi i des de l'1 de setembre es prohibeix la venda de cadires R44. Un fi de cicle que no sorprén els especialistes del sector. “La R129 va nàixer per a substituir la R44. Estes directives són conegudes des de fa més d'una dècada i fins i tot s'han ajornat algunes fases per a donar temps a netejar excedents", explica Joan Forrellad, secretari d'Aesvi (Aliança Espanyola per a la Seguretat Viària Infantil). De fet, a Espanya "el 85% de les cadiretes que hi ha en els comerços ja són i-Size, agrega Forrellad, en la revista de la DGT.

Diferències i avanços de la R129 en contrast amb la R44 en sis punts clau

  1. Obliga a usar l'SRI a contramarxa fins als 15 mesos.
  2. Entre les proves inclou un test d'impacte lateral que en la R44 no és obligatori.
  3. Classifica les cadires per la talla del xiquet (l'alçada), i no per la seua edat o pes.
  4. En el test usa els dummies de la sèrie Q en comptes de la sèrie P, que compten amb sensors per a mesurar la força de l'impacte en diferents direccions.
  5. Ofereix major compatibilitat amb els automòbils.
  6. Usa preferentment el sistema d'Isofix (encara que hi ha models que s'instal·len amb el cinturó).

Atenció a l'etiqueta taronja

A primera vista, una cadira R44 i una R129 són iguals, la diferència està en l'enginyeria i els materials que s'han usat per a fer-les. Per això, si volem saber en el moment de la compra en quina de les dos normatives ha sigut homologada una cadireta, cal llegir l'etiqueta taronja que porta adossada. En les i-Size, apareix el nom, la normativa i l'alçada d'ús de la cadira.

Cal destacar que en seguretat viària, és important usar de manera correcta una cadira homologada i triada concorde a la talla del xiquet, per a així evitar el 75% de les lesions en cas de sinistre.

Un requisit que no es complia en les 316 infraccions que la DGT va captar en la seua última campanya de 2023 sobre control de l'ús del cinturó de seguretat i de SRI.

També et pot interessar

stats