Directes
Ara en la televisió
ZOOM
Ara en la ràdio
CADENA DE VALOR (reemissió)

El ChatGPT suspén l'examen d'història de la PAU

Un professor prova el xatbot d'IA i remarca la falta de context, errades conceptuals i repetició dels textos a analitzar

El ChatGPT suspendria un examen com el d'història de les proves d'accés a la universitat / À Punt NTC

Davant de l'auge de l'ús de la intel·ligència artificial com a ferramenta a l'hora de fer treballs als centres educatius, des d'À Punt Notícies hem volgut resoldre el següent dubte: aprovaria la intel·ligència artificial les proves d'accés a la universitat? Per a aquest experiment, hem plantejat al ChatGPT les preguntes de l'examen d'història d'Espanya d'enguany, tal com se l'ha trobat redactat l'alumnat, i després li les hem facilitat a Jorge Ramos Tolosa, professor especialista en història contemporània de la Universitat de València.

El resultat és que la màquina hauria suspés i no hauria obtingut ni mig punt. "ChatGPT té un problema i és que no sap el context ni el registre", explica Tolosa durant la correcció. "En la primera pregunta, que és una descripció de les fonts utilitzades, jo trobe almenys quatre grans problemes: el primer, que no és capaç d'identificar les fonts de les dues al·locucions de Primo de Rivera i Queipo de Llano; no diferencia si són fonts primàries o secundàries, si són fonts públiques o privades, polítiques o jurídiques", analitza el professor. Per a ell, això "és fonamental".

El segon problema és que "repeteix massa el que diuen els textos a analitzar". Tolosa ha recordat que en un examen com aquest l'alumnat "ha d'aportar el coneixement, no pots reproduir el que diu l'enunciat exactament".

El tercer problema és que "fa també errades conceptuals. No pot anomenar nacionalista al bàndol revoltat o franquista" ha explicat l'historiador, que assenyala així el quart problema: fa interpretació parcial dels fets. "El que fa és equiparar els dos bàndols en la qüestió de la violència i la repressió". Per totes aquestes qüestions, el ChatGPT suspendria "i no aconseguiria ni mig punt", segons Tolosa.

"Una màquina podrà acumular molta informació, però mai no podrà tindre un coneixement situat, un registre i un estil, que és el que necessita cada resposta, cada examen, cada prova", conclou.

Tecnologia

També et pot interessar