Directes
Ara en la televisió
XINO XANO
Ara en la ràdio
CADENA DE VALOR (reemissió)

Cinc anys en ERTO: la “ruïnosa” situació dels 900 treballadors d'MLV a Ford Almussafes

Denuncien que l'empresa manté els seus llocs "segrestats" per tal de seguir cobrant les ajudes a canvi de donar ocupació a persones amb diversitat funcional

Treballadors a la planta d'Almussafes, en una imatge d'arxiu / À Punt NTC

La situació en què es troba la plantilla d'MLV —empresa auxiliar de la factoria Ford d’Almussafes i catalogada com a centre d’ocupació especial—, va més enllà de la inestabilitat que pateix actualment el sector de l'automoció, com a conseqüència de la crisi en la venda dels vehicles elèctrics.

Els 940 treballadors i treballadores denuncien que ja estan cinc anys afectats per un angoixant expedient de regulació temporal d'ocupació (ERTO). Una situació d’enorme incertesa que, lluny d’acabar, sembla estar eternitzant-se.

MLV, empresa pertanyent a l'ONCE, s'encarrega de l'acoblament de les caixes de canvi dels motors de la planta d’Almussafes i, com la resta de firmes del grup Ilunion, rep subvencions pel seu servei d'inserció laboral de persones amb diversitat funcional.

Segons afirmen els denunciants, la firma no atén les seues demandes i manté “segrestats” els seus llocs de treball per tal de poder seguir cobrant estes ajudes. Asseguren que estan farts de no saber quan els toca anar a treballar i angoixats perquè se’ls acaben les prestacions de l’atur, mentre que el comité d’empresa tampoc "no dona la cara” per la plantilla.

Rodrigo José Domingo, un dels treballadors d'MLV, qualifica la situació que està vivint la plantilla de “dramàtica"; Vicent Salvador, un altre empleat, de “ruïnosa”, atés que “hi ha treballadors que estan cobrant 600-700 euros”. Un salari que, amb el cost actual de la vida, és clarament insuficient. “L’empresa ens està arruïnant”, lamenten.

Obligats a esgotar l’atur

El sindicat STM acusa l’empresa d’estar exercint “un segrest laboral”, per no adequar la plantilla a la producció real, obligant-los a consumir la prestació per desocupació.

Per a Javier Alcañiz, representant sindical d’STM, “el més greu és que gran part de la plantilla ja ha arribat a consumir 180 dies d’atur, i amb això el salari es redueix al 50%”.

Per això, el sindicat apunta a la necessitat de reajustar la plantilla a la càrrega de treball real de Ford, de la mateixa manera que fa la companyia de l’oval amb el seu ERO.

Demanen a MLV que complete els salaris al 100%

STM sosté que el que MLV paga als treballadors i treballadores és “pràcticament el salari mínim interprofessional”. Per això reclamen a l’empresa “completar-ho amb el 100% del salari per tal que tinguen una incentivació econòmica digna”.

El sindicat també demana que es plantegen eixides completament voluntàries i incentivades, almenys amb 45 dies de compensació per any treballat, ja que el pla de recol·locació activat per Ilunion no és massa atractiu, per contemplar una gratificació de només deu dies per any treballat —fins a un màxim de 2.500 euros—, i excedències per a treballar en alguna de les firmes del grup.

la Ribera Baixa Ford