Col·lectius veïnals es concentren a València per a demanar l'eliminació del túnel de Pérez Galdós
Consideren que és "insalubre", "perillós" i "una barrera arquitectònica obsoleta que impedeix el contacte veïnal i comercial"
Sis entitats veïnals de València s'han concentrat este dissabte per a demanar a l'Ajuntament de la ciutat l'eliminació del túnel de l'avinguda de Pérez Galdós, en considerar que és "insalubre", "perillós" i "una barrera arquitectònica obsoleta que impedeix el contacte veïnal i comercial directe als barris" adjacents.
El col·lectiu Fora Túnel i les associacions veïnals de la Petxina, Patraix, la Raiosa, Abastos - Finca Roja i la Roqueta, entitats que han impulsat la protesta, han assenyalat que "no eliminar el túnel en la reurbanització de l'avinguda, a més de posar en perill el finançament europeu, no soluciona el problema de soroll i contaminació que pateixen els veïns" de l'entorn.
La concentració ha començat a les 11:00 hores a l'eixida del túnel que dona al carrer de Conca. "Està en joc la nostra salut física i mental, la seguretat viària, la qualitat de vida, la comunicació entre barris i el comerç de proximitat", han assegurat els col·lectius.
A més, han exposat en un comunicat que "les persones que viuen o treballen a l'avinguda de Pérez Galdós-Giorgeta han de conviure amb uns nivells de contaminació i de soroll que estan molt per damunt dels que l'Organització Mundial de la Salut estableix com a aptes per a la salut". Les entitats ciutadanes han apuntat que això es deu "principalment, als vehicles de motor que circulen" per eixa via, que ha arribat a suportar "fins a 72.000 vehicles diaris en un espai de trenta metres d'ample".
"La lluita veïnal va aconseguir l'any 2022 que l'anterior govern duguera a terme una reforma tàctica que va disminuir el trànsit de vehicles de motor a l'avinguda, va ampliar voreres i va senyalitzar la circulació per a bicicletes".
Els col·lectius ciutadans han agregat que "es va fer un concurs d'idees el projecte guanyador del qual, 'Arrels', incloïa l'eliminació del pas inferior", així com "crear una avinguda habitable per a les persones, amb un finançament de la Unió Europea per a la seua execució". "No obstant això, els governants actuals han decidit fer un nou projecte que manté el pas inferior, excusant-se tant pel cost elevat que suposaria eliminar-lo i cobrir-lo amb una llosa, com pel termini de temps per a executar-lo".
"Actuació ràpida i econòmica"
Les entitats veïnals consideren que les actuacions ajudarien "a pacificar una de les vies urbanes més contaminades i objecte de congestió de trànsit de la ciutat". Argumenten que la seua demolició no suposaria una despesa exorbitant, més prompte seria una actuació ràpida i econòmica que permetria disposar d'una mitgera per a poder plantar gran varietat d'arbres i crear biodiversitat, així com un espai on l'aigua de pluja filtre al terreny i no s'acumule sobre l'asfalt.
Des de l'oposició a l'Ajuntament de València, el grup de Compromís ha expressat el seu suport als col·lectius veïnals que reclamen tancar el túnel de Pérez Galdós. De fet, l'edil d'esta formació, Giuseppe Grezzi, ha anunciat que participarà en la concentració: "La proposta del govern del PP i Vox, encapçalat per Catalá, no suposa un canvi en profunditat d'esta infraestructura antiga i desfasada que no té cap sentit en ple segle XXI", ha expressat.