Comença l’operació eixida d’estiu amb els preus disparats
Els màxims històrics en ocupació i l'augment del cost marquen les vacances més cares en un estiu amb xifres per damunt de les del 2019
La primera gran eixida massiva de l'estiu arranca aquest cap de setmana amb previsions d'ocupació i preus en xifres rècord, per damunt dels anteriors màxims del 2019, abans de la pandèmia, que comença a ser ja un mal record per al sector turístic.
Els hotelers han venut ja un 52% de les places per a la temporada estival, dèsset punts per damunt de les xifres precovid, i calculen que superaran el 80% d'ocupació del 2022. Les agències de viatges tenen reserves que superen les de l’any passat i els càmpings i autocaravanes ja assoleixen ocupacions del 90% i el 75%, respectivament.
Més reserves i estades més curtes
Els preus, que han pujat de manera continuada des de juny del 2021 pels efectes de la pandèmia, segueixen la tendència alcista, la qual cosa ha portat a reduir l'estada mitjana, segons afirmen hotelers i hoteleres. Amb aquesta tesi coincideix el sector de caravanes, mentre que en el cas dels càmpings, tot i que es mantenen els dies de pernoctació, es redueix la despesa.
La patronal hotelera valenciana, Hosbec, ha informat que les reserves dels hotels són d’un 80% per a juliol i freguen el 90% per a agost. Les tarifes mitjanes per habitació se situen entre els 160 euros de mitjana a Benidorm (Marina Baixa), els 175 euros a les comarques del nord, els 188 euros per a la Costa Blanca, i se superen els 200 euros a València.
La Confederació Espanyola d'Hotels i Allotjaments (CEHAT) explica que les vendes suposen ja el 52% de la planta hotelera i les cancel·lacions, tan habituals els tres últims anys per la covid, han tornat a paràmetres normals, amb la qual cosa calculen que l'estiu acabarà amb una ocupació per damunt del 80% de l'any passat.
El president de la CEHAT, Jorge Marichal, preveu que els ingressos hotelers pugen un 26% per damunt del 2019. Els preus de les habitacions han augmentat una mitjana del 9,7% i la inflació ho ha fet un 14,3% des de llavors, per la qual cosa les empreses han hagut d'absorbir la diferència.
El turisme nacional està en màxims i entre els internacionals es recupera el ritme previ al 2019, encara que amb uns certs dubtes entre els dos principals emissors de turistes a Espanya, el Regne Unit i Alemanya, per la feblesa de les seues economies.
Quant als càmpings, es preveu superar els cinc milions de viatgers que van tindre l’estiu passat, segons la Federació Espanyola de Càmpings, que calcula una ocupació mitjana entorn del 90% i, fins i tot, del 100% en els bungalous.
Els acampadors es quedaran una mitjana de set dies i la despesa mitjana diària per família se situarà entre 120 i 140 euros, amb un descens del 20% en el desemborsament en els establiments interns, com ara supermercats i instal·lacions esportives, per l'efecte de la inflació.
També s'ha notat la pujada de preus en el segment de les caravanes, on la ruta mitjana ha baixat de deu a set dies, amb una despesa mitjana diària per vehicle de 150 euros. Més de 250.000 circularan per les carreteres espanyoles aquest estiu, segons la patronal del sector, l'Associació Espanyola de la Indústria i Comerç del Caravaning.
Cap de setmana de trànsit intens
Per a aquest cap de setmana la Direcció General de Trànsit preveu uns 4,5 milions de desplaçaments per carretera, que seran una mica menys costosos que l'any passat, perquè el gasoil és quasi un 25% més barat i la gasolina entorn d'un 18%.
Quant al trànsit aeri, Aena té programats 25.676 vols per aquest cap de setmana, lleugerament per davall dels 26.700 de 2019. Les xifres, però, superaran les d’abans de la pandèmia en els aeroports més turístics, entre ells els de Màlaga, Eivissa i Palma. El servei en terra d'Ibèria que atén, a banda de la mateixa aerolínia, a altres 150 companyies més, calcula que en tres dies mourà entorn d'un milió de viatgers en els aeroports de tot l’Estat, un 14% més que fa un any.
Per la seua banda, Renfe preveu oferir, entre l'1 de juliol i el 15 de setembre, 18 milions de places, un 10% més que en 2022, amb 7,5 milions de places en trens AVE, Alvia, Euromed i Intercity, i més de 10,3 milions en mitjana distància, com els Avant i els regionals.
El servei de cotxes compartits BlaBlaCar preveu per a aquesta operació eixida 320.000 viatges, amb una distància mitjana de 358 quilòmetres i un preu mitjà per passatger de díhuit euros, amb València, Madrid i Sevilla com a principals destins.