Comencen les obres del nou accés ferroviari sud al port de Castelló

L’objectiu del Ministeri de Transports és impulsar el trànsit intermodal de mercaderies dotant de major eficiència i connectivitat al tren

Imatge d'arxiu del Port de Castelló
Imatge d'arxiu del port de Castelló / À Punt NTC

El Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (MITMA), a través d'Adif Alta Velocitat, ha iniciat els treballs de construcció del Tram I de l'accés ferroviari sud al port de Castelló (4,7 quilòmetres), una actuació estratègica que representa una inversió de més de 100 milions d'euros (amb IVA), i que discorrerà entre el corredor mediterrani i la capçalera oest de la futura estació intermodal, on se situarà l'inici del Tram II.

Segons ha explicat el secretari d'Estat de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, David Lucas, l'actuació global permetrà connectar el Port amb el corredor mediterrani, impulsant el trànsit intermodal de mercaderies, així com una mobilitat més eficient, competitiva i sostenible.

Lucas, que ha visitat aquest dilluns les obres, s’ha mostrat satisfet pel fet que hagen començat i per la important la col·laboració entre administracions que ha fet possible l'execució del projecte. Així, ha agraït tant a l'Ajuntament de Castelló com a la Generalitat Valenciana, Ports de l'Estat, l'Autoritat Portuària i Adif la “col·laboració lleial” per a fer impulsar l’actuació.

En aquest sentit, el secretari d’estat de Transports ha destacat que el projecte connectarà el Port amb el corredor mediterrani, dotarà de major eficiència i competitivitat al tren, i reduirà els temps d'accés i pas i permetrà que el port i la ciutat de Castelló queden integrades en la xarxa intermodal i logística europea de mercaderies.

El secretari d'Estat ha anunciat que ja s'ha iniciat la redacció del projecte d'habilitació de tercers carrils per a avançament i apartador a l'AP-7, en què s'invertiran més de 40 milions d'euros. L'objectiu és construir 11,4 quilòmetres de nous trams de tercer carril entre Castelló i Almenara i apartadors d'emergència per a adequar les autopistes a la gratuïtat dels trams Tarragona-València i València-Alacant.

Connexió del recinte amb el corredor mediterrani

El nou accés ferroviari sud al port de Castelló, de 4,7 quilòmetres en aquest Tram I, arranca a 100 metres del corredor mediterrani i acaba en la connexió amb la futura estació intermodal i es divideix en dues parts: un primer sector exterior al Port, administrat per Adif, i un segon que se situarà en la xarxa interior del port, administrat per l’APC.

Aquest nou enllaç sud d'ús exclusiu per a trens de mercaderies, amb 8,3 quilòmetres en via única electrificada i ample mixt, promourà l'entrada de la mercaderia en trens de fins a 750 metres al recinte portuari. Les actuacions en aquesta primera fase inclouen una instal·lació d'inversió de la marxa en les proximitats del ramal d'accés, que permetrà els moviments cap al nord, previsiblement entorn de l'Estació de Vila-real, situada a poc més de set quilòmetres al sud de l'estació de Castelló.

Així mateix, es realitzarà una nova subestació elèctrica i la redacció dels projectes i execució dels treballs d'instal·lacions de seguretat i comunicacions, a més de les instal·lacions per a la inversió de la marxa.

Actuacions per al Tram II

Les actuacions que ara s'inicien es completaran amb altres considerades al conveni subscrit el gener passat entre Adif, Ports de l'Estat i l'APC per a materialitzar el nou accés ferroviari sud al port de la capital castellonenca.

Per a això, s'executaran les obres de plataforma i via del Tram II; un total de 3,6 quilòmetres des del final del Tram I fins al port. Les obres de plataforma del Tram II estan a punt d'iniciar la licitació, una vegada aprovat tècnicament el projecte i realitzat el període d'informació pública del projecte constructiu.

D'altra banda, l'APC redacta el projecte constructiu de l'estació intermodal, que se situarà en el nou accés ferroviari sud al port de Castelló. La inversió no està inclosa al conveni, però sí l'expropiació dels terrenys i l'execució de la plataforma, ja incloses en el projecte de plataforma del Tram II.

Fons europeus

La inversió prevista en totes les actuacions que faran realitat l'accés ferroviari sud al port de Castelló s'eleva a 335,5 milions d'euros. Com que aquests treballs contribueixen a la consecució de l'Objectiu de Desenvolupament Sostenible (ODS) 9 (Indústria, Innovació i Infraestructura), especialment a les metes 9,1 (desenvolupar infraestructures fiables) i 9,4 (modernitzar la infraestructura), les actuacions comptaran en la major part amb finançament europeu a través del Pla NextGenerationEU de la Unió Europea.

També et pot interessar

stats