La comissió Ciutat-Port, disposada a recórrer als tribunals contra l’ampliació del port de València

L’Ajuntament de València valora la resolució i Compromís ha manifestat el seu rebuig

Port de València
Port de València

Ports de l’Estat ha donat aquest divendres llum verda a l’ampliació nord del port de València, en considerar que la declaració d’impacte ambiental aprovada el 2007 no ha caducat. La notícia, avançada en exclusiva per À Punt Notícies, deixa en mans de l’Autoritat Portuària la continuïtat del projecte d'ampliació de la terminal nord de contenidors.

L'anunci no ha sigut ben rebut per la comissió Ciutat-Port, que el considera “una mala notícia per a la ciutadania i tota l’àrea metropolitana perquè consolida un model de creixement que prima el ciment per damunt de la salut i del medi ambient”. Així ho ha explicat a À Punt Notícies el seu portaveu, i membre de l’equip jurídic, Antonio Montiel.

Des de la comissió defensen que el projecte no pot tirar endavant sense una nova declaració d'impacte ambiental, ja que la del 2007 està “obsoleta perquè es va fer en base a una avaluació ambiental de fa 15 anys quan no hi havia emergència climàtica”, raó per la qual consideren que no pot justificar la macroampliació que pretén l’Autoritat Portuària. 

Pel que fa a la decisió de Ports de l’Estat sobre la declaració, consideren que “han jugat en fals i han fet un frau de llei”, ja que no han assumit la seua responsabilitat de decidir si es pot o no desenvolupat el projecte d’ampliació i “ha deixat en mans de l’Autoritat Portuària decidir si cal o no una nova declaració d'impacte ambiental”. 

Denuncien, a més, falta d’informació per part de l’Autoritat Portuària i que no s’ha fet públic encara el projecte definitiu de l’ampliació. Per això, exigeixen que es facen públics l’informe de Ports de l’Estat i el projecte d’ampliació del port, a més d'establir un debat social. “Estem disposats a anar als tribunals, perquè si Ports de l’Estat continua amb la seua actitud abstencionista, es pot produir un dany irreparable al litoral i l’Albufera”, ha precisat Montiel. 

L’Ajuntament de València espera fins a conéixer millor la decisió

D'altra banda, fonts de l’Ajuntament de València han explicat a À Punt Notícies que estan valorant la decisió jurídicament i administrativament perquè encara no disposen de la documentació. Però han indicat que les modificacions sempre mereixen una declaració d’impacte ambiental. “Reconeixent la importància que té el port per a la ciutat, aquesta no pot estar supeditada a un projecte que n’afecte una part important”, han expressat.

A més, Compromís a la ciutat de València ha expressat el seu rebuig cap a la decisió de Ports de l’Estat, ja que consideren que “atempta directament contra la lluita contra el canvi climàtic”.

Per a la coalició valencianista, resulta incomprensible que només l'endemà de l'aprovació al Congrés de la Llei de canvi climàtic, Ports de l’Estat done llum verda a l'ampliació. Segons ha explicat la seua portaveu, Papi Robles, consideren una “incoherència” que des dels governs autonòmics i municipals es treballe per implementar polítiques d’adaptació al canvi climàtic mentre que l’Estat “dona llum verda a infraestructures insostenibles”.

Per la seua banda, el Port de València ha emés una nota en què mostra la seua satisfacció i assegura que complirà escrupolosament totes les observacions que planteja Ports de l'Estat. 

Mireia Mollà estudiarà l'informe

La consellera d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, Mireia Mollà, ha comunicat a través del seu compte de Twitter que demanarà i estudiarà l'informe de Ports de l'Estat, encara que ha subratllat que continua sense fer-se públic el projecte definitiu per a la terminal.

També et pot interessar

stats