La comissió de Matemàtiques de la PAU reconeix que un exercici està mal plantejat i el valorarà "positivament" a l'alumnat

La confusió ha vingut en el problema 4 de l'examen, que parlava d'un quadrat quan en realitat la figura que s'obtenia una vegada resolt era un rectangle

Diversos alumnes fan un examen de la PAU
Diversos alumnes fan un examen de la PAU / EFE

La comissió de Matemàtiques II en la prova d'accés a la universitat (PAU) ha reconegut este divendres que va enunciar malament un exercici de l'examen i, per tant, era impossible de solucionar. Arran de la "confusió generada", l'organisme responsable d'este control ha emés un comunicat en què admet l'errada i anuncia que han decidit "valorar positivament el procediment seguit pels estudiants" per a resoldre'l, fins i tot si arriben a la conclusió que no té solució sempre que hi facen un "raonament matemàtic correcte".

La polèmica, que va avançar el diari Levante-EMV, va esclatar este dimecres, dia en què l'alumnat va acudir a enfrontar-se al control de l'assignatura Matemàtiques II. El problema en qüestió era el 4, que demanava calcular equacions i coordenades dels vèrtexs d'un suposat quadrat. La trampa de l'assumpte és que en realitat la figura que s'obté amb les dades de l'enunciat és un rectangle i no un quadrat, segons ha explicat el coordinador de la PAU del sistema universitari valencià, Toni Gil. Això altera el resultat final i porta a un atzucac si l'estudiantat tracta de resoldre el problema esbrinant quant mesura cada costat, perquè no seran iguals. És a dir, que amb els valors proposats no hi ha manera d'obtindre un quadrat usant distàncies.

El problema de la discòrdia en l'examen de Matemàtiques II de la PAU
El problema de la discòrdia en l'examen de Matemàtiques II de la PAU / À Punt NTC

Gil ha afirmat que la comissió de Matemàtiques II, formada per cinc professors —un de cadascuna de les universitats públiques valencianes—, ja ha avisat els revisors perquè la correcció de l'exercici es faça "de manera que no es perjudique l'estudiantat".

Hi ha diverses maneres de solucionar el problema perquè es pot considerar que la figura plantejada és un quadrat o un rectangle. Per això, els criteris d'avaluació s'han suavitzat i tindran en compte les dos opcions, i posaran el focus en "els mètodes i els passos aplicats" per a resoldre'l.

Com admet el comité avaluador, "alguns mètodes matemàtics poden portar a la conclusió que el problema no té solució si es considera estrictament que la figura és un quadrat". Si l'aspirant en l'examen "arriba a la conclusió que no hi ha solució o que no es poden obtindre els dos punts sol·licitats, escriure esta resposta o arribar fins a este punt amb el procediment adequat serà considerat una resposta vàlida i s'atorgaran punts pel procediment" aclareixen els responsables de l'examen.

També et pot interessar

stats