Es compleixen 10 anys de la tragèdia aèria de Spanair
El passat juny va començar una comissió d'investigació per a aclarir els fets.
El 20 d’agost de 2008, el vol JK5022 de Spanair, que cobria la ruta Madrid-Gran Canària, es va estavellar poc després d’enlairar-se a l’aeroport de Madrid-Barajas. L’accident es considera una de les tragèdies aèries més greus de l’Estat, ja que hi van morir 154 persones i 18 van resultar ferides.
Deu anys més tard, l’aerolínia ha fet fallida i la causa judicial està tancada, però l’Associació d’Afectats del Vol JK5022 continua lluitant perquè la tragèdia servisca per al reconeixement dels drets de les famílies de víctimes d’accidents i, sobretot, s’elimine qualsevol fallada en el sistema d’aviació civil.
De fet, en un documental que recull tres anys de recerca, es denuncien les fallades de l’informe de la Comissió d’Investigació d’Accidents i Incidents d’Aviació Civil i reclama reformes a l’hora d’investigar aquest tipus d’accidents, així com canvis en els protocols d’aviació.
La comissió d’investigació
El passat juny es posava en marxa al Congrés una comissió d’investigació per a aclarir els fets. Els afectats hi confien que permeta depurar de responsabilitats i "remoure un sistema que, malgrat les 154 morts, no s’ha revisat".
De moment, les primeres compareixences han permés veure que Spanair no va mostrar la sensibilitat esperada cap a les víctimes ni va proporcionar la llista de passatgers amb la celeritat suficient. La comissió reprendrà l’activitat al setembre.
Per la seua banda, el sindicat de pilots Sepla, que ha assistit als actes d’homenatge a Barajas, ha celebrat la creació d’aquesta comissió d’investigació i ha volgut recordar que la recerca de l’anterior comissió d’investigació d’accidents i incidents d’aviació civil va deixar oberts molts interrogants.
A més, han remarcat que l’error humà mai és l’única causa dels accidents aeris, i que encara no s’ha aclarit l’errada de l’alarma de configuració errònia d’enlairament, que hauria d’haver-se activat.