La Comunitat Valenciana, entre les comunitats amb millor nota en drets de l’alumnat trans
Són les conclusions de l'informe "Realitat de l'alumnat trans en el sistema educatiu" de la Federació Estatal de Lesbianes, Gais, Trans i Bisexuals.
La Comunitat Valenciana, Navarra i Aragó són les comunitats que disposen de les millors mesures per a garantir els drets de la infància i la joventut trans a les aules. Per contra, Astúries, Cantàbria, Castella-la Manxa, Castella i Lleó i La Rioja, a més de Ceuta i Melilla, suspenen en el reconeixement dels drets dels menors trans en l'entorn educatiu per no comptar amb legislació vigent per a la seua protecció.
Són les conclusions de l'informe "Realitat de l'alumnat trans en el sistema educatiu" de la Federació Estatal de Lesbianes, Gais, Trans i Bisexuals (Feltgtb), presentat aquest dilluns.
Aquesta disparitat entre les diferents comunitats “evidencia la necessitat d’una llei estatal que protegisca els drets de l'alumnat trans en les diverses fases del seu procés vital", assenyala el coordinador del grup d'Educació de la Felgtb, José Luis Ferrándiz.
Els processos personals de l'alumnat trans són "complexos i multidimensionals". Ferrándiz ha recordat les situacions quotidianes a què s'enfronten, com la gestió del nom o les experiències d'assetjament escolar, "amb un impacte important en el seu desenvolupament educatiu i personal".
Malgrat tot, una de les bones notícies d'aquesta investigació, segons la Felgtb, és que s'ha produït "un canvi social de gran importància" i que hi ha centres que han assumit de debò l'atenció de l'alumnat trans en totes les seues facetes, amb protocols concrets i dispositius d'atenció en comunicació amb les famílies i els serveis de salut.
Però Ferrándiz ha apuntat que "aquesta investigació no analitza el grau d'implementació de les mesures, sinó la seua vigència". De fet, després de la Comunitat Valenciana, Navarra i Aragó, altres comunitats com Madrid i Múrcia, tenen una legislació més completa, però "és de sobres conegut l'intent d'imposar el veto parental als centres educatius, cosa que vulnera els drets bàsics de l'alumnat Lgtbi."
Per a determinar l'efectivitat de les mesures establides per les lleis, per al col·lectiu Lgtbi "també és fonamental conéixer si aquestes lleis inclouen un règim sancionador", destaca l'estudi.