Consum obri expedient sancionador a diverses aerolínies de baix cost per cobrar l'equipatge de mà

Companyies com Ryanair, Vueling o Easyjet s'enfronten a multes de fins a un milió d'euros pels sobrecosts que apliquen a serveis ja inclosos en el bitllet

Un passatger guarda l'equipatge de mà en un avió
Un passatger guarda l'equipatge de mà en un avió / j.chizhe (Shutterstock)

El Ministeri de Consum ha obert expedients sancionadors a diverses aerolínies de baix cost per cobrar per l'equipatge de mà que la clientela porta en la cabina. Cinc de les companyies expedientades són Ryanair, Vueling, Easyjet, Eurowings i Volotea, segons ha avançat aquest dijous en un comunicat l'associació Facua-Consumidors en acció, que era qui havia denunciat prèviament aquestes pràctiques.

El Ministeri liderat per Alberto Garzón —en funcions—, a través de la Subdirecció General d'Inspecció i Procediment Sancionador, ha iniciat els expedients per l'aplicació d'uns sobrecostos aplicats a serveis que abans s'incloïen en el preu del bitllet quan s'adquiria. Per exemple, la reserva de seients perquè menors i persones dependents puguen viatjar al costat dels acompanyants, un concepte al qual ara s'ha imposat una tarifa extra. Facua va portar aquestes conductes de les companyies aèries davant les diferents autoritats de consum autonòmiques i el Ministeri fa dos anys.

En un altre comunicat, Consum remarca que a través d'aquesta maniobra "de separar serveis" tradicionalment inclosos en el preu del bitllet i cobrar al passatger un suplement per ells, algunes aerolínies poden oferir publicitat amb preus molt competitius que "no es correspon" amb el preu real que acaba pagant després l'usuari. "Això els permet tindre un posicionament SEO privilegiat en els motors de cerca i en els comparadors respecte a competidors que sí que inclouen aquests serveis en el preu del bitllet que s'anuncia en el comparador", adverteix el departament encapçalat per Garzón.

Les infraccions per les quals Consum ha expedientat les aerolínies poden arribar a considerar-se com a greus o molt greus i sancionar-se amb multes d'entre 10.001 i 100.000 euros, en el cas de les primeres, i entre 100.001 i 1.000.000 d'euros, en el cas de les segones. Si el benefici il·lícit obtingut per les pràctiques infractores superara aquestes quantitats, adverteix Consum, les sancions que s'imposen podrien quadruplicar, o fins i tot, sextuplicar el benefici il·lícit obtingut en cas d'infraccions greus, o multiplicar-lo per huit si són molt greus.

Denunciat des del 2021

La primera denúncia que consta com a interposada davant el Ministeri per cobrar l'equipatge de mà és d'octubre del 2021, concretament contra Vueling. Anteriorment, el 2018, Facua ja havia portat Ryanair i Wizzair davant l'Agència Estatal de Seguretat Aèria i la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) pel mateix motiu, sense que cap dels dos organismes comunicara cap mena d'actuació sobre l'assumpte, assenyala l'organització.

Facua assegura que el març del 2021, el govern de les Balears va decidir obrir expedient sancionador a Ryanair per aquestes pràctiques a conseqüència d'una denúncia interposada tres anys arrere. L'abril del 2022 va obrir-li'n un a Vueling per una altra denúncia i, posteriorment va expedientar també Easyjet i Volotea, encara que enguany ha decidit arxivar tots aquests expedients sancionadors perquè siga el Ministeri de Consum qui multe, precisa la plataforma defensora dels consumidors.

També et pot interessar

stats