EN CONTEXT | La cosmeticorèxia, la nova addicció dels menors per la cura de la pell

Especialistes en psicologia i dermatologia es troben en les consultes pacients cada volta més joves consumidors de productes cosmètics

En Context: "La cosmètica no és un joc" / À Punt NTC

Especialistes en psicologia i dermatologia es troben en les seues consultes pacients cada volta més joves que volen ser com els seus ídols, els influenciadors. Però darrere d'aquestes cares amb milers de seguidors sempre hi ha una estratègia de màrqueting i venda. 

Tradicionalment, el maquillatge estava destinat a les persones adultes, però ara xiquets i xiquetes, estrelles del TikTok, ensenyen a maquillar-se i fer rutines facials. La dermatòloga i divulgadora, Sofia de Asís, té clar que una pell tan jove no necessita rutines d'skincare. “Per davall de l’adolescència, que és quan es comença amb els canvis hormonals i les lesions produïdes per l’acne, no cal res més enllà de la protecció solar”. 

Com a mínim és innecessari, però milers de xiques i xics aprenen allò que els vídeos els ensenyen. Als joves els creen una necessitat que s’acaba transformant en una obsessió per tindre una pell perfecta. És el que es coneix com la cosmeticorèxia, l’addicció a la cosmètica. 

Sara Navarrete, directora del Centre de Psicologia Clínica de València, assegura que hi ha similituds d’aquesta addicció amb el trastorn obsessivocompulsiu de la personalitat. “Si soc guapo existisc i si no, no existisc, perquè és el que veig hui dia en la societat”, apunta. 

El 51% dels xics i xiques considera que tindre un bon aspecte físic ajuda prou o molt en la vida i la majoria busca continguts sobre cosmètica. Això s’agreuja amb l’impacte que exerceix la indústria, que prepara productes destinats a la gent més jove, mitjançant l’ús dels colors o de les il·lustracions. “Sorprén quan fan un embalatge destinat a xiquetes o xiquetes, però el producte es descriu com antiaging o reafirmant. No són components que cap menor d’edat necessite”, sentencia Paula Benlloch, Col·legi Oficial de Publicistes i Relacions Públiques. 

Segons Statista, el sector de la cosmètica infantil creixerà en els pròxims cinc anys un 7% anual, fins als vora 509 milions d’euros de beneficis. Tota una indústria obrint nous mercats i una xicalla que vol aparentar ser més major. 

També et pot interessar

stats