Convoquen set dies de vaga al març i l’abril en Renfe i Adif pel traspàs de Rodalia a la Generalitat catalana
Els sindicats consideren que s’han vulnerat els compromisos firmats en l’últim acord
Els Comités Generals d'Empresa (CGE) de Renfe i Adif han convocat set dies de vaga al març i abril en ambdós empreses davant dels incompliments dels acords firmats sobre el traspàs de Rodalia a la Generalitat de Catalunya i sobre Renfe Mercaderies. La vaga està convocada per als dies 17, 19, 24, 26 i 28 de març, així com l'1 i 3 d'abril, segons han informat este dilluns fonts sindicals.
Les reivindicacions dels CGE se centren, principalment, en el compromís de la integritat de les plantilles de Renfe i Adif i l'operació en Rodalia. Insten el Ministeri de Transports a respectar els acords signats i garantir l'estabilitat i continuïtat dels serveis ferroviaris sota la gestió d’ambdues empreses.
El 23 de novembre del 2023, els comités desconvocaren la vaga prevista després d'aconseguir un acord que garantia que Renfe i Adif continuarien sent els prestadors dels serveis de Rodalia i Renfe Mercaderies; es preservaria la integritat de les plantilles en les dos empreses públiques i s'establirien grups de treball i negociació per a adoptar solucions consensuades.
Els sindicats consideren que s’han “vulnerat” estos compromisos després de l'última reunió amb el ministeri, celebrada el passat 17 de febrer. Durant la trobada es va anunciar l'exclusió de la línia R1 a Catalunya de la Xarxa Ferroviària d'Interés General (RFIG), així com la creació d'una empresa mixta aliena al Grup Renfe per a assumir progressivament totes les activitats operatives de Renfe i Adif.
Les organitzacions sindicals denuncien que han sigut “mers receptors” de la informació i que no han tingut possibilitat de participació en la presa de decisions. Així mateix, asseguren que estes mesures suposen “una ruptura total dels acords previs”, atés que les solucions adoptades pel ministeri en coordinació amb la Generalitat “són diametralment oposades als pactes”.
Duplicitat de costos
Els sindicats consideren que les intencions de les dos administracions no suposen una millora del servei, sinó un augment del cost que recaurà sobre la ciutadania, ja que es pretén duplicar l'entramat societari amb un nou president, consellers i estructures paral·leles per a prestar un servei que ja ofereix una empresa pública. Esta duplicitat afectarà també les economies d'escala en la compra de trens, materials, instal·lacions de circulació i seguretat, formació i habilitacions, han explicat.
Els comités recorden que la Generalitat té transferides les competències de Rodalia des del 2010, però fins ara no les ha exercides plenament.
Pel que fa a l’exclusió de la línia R1 de la RFIG implica que ja no estaran subjectes a la normativa de seguretat, operació i material rodant establida en l'àmbit europeu i regulada a Espanya per la llei del sector ferroviari i l'Agència Estatal de Seguretat Ferroviària. Un fet que podria traduir-se en una disminució dels estàndards de seguretat i en la pèrdua d'interoperabilitat amb la resta de la xarxa ferroviària espanyola i europea, adverteixen.
Quant a Renfe Mercaderies, la representació dels treballadors denuncia un procés de privatització encoberta a través de la creació d'una nova societat controlada per la companyia logística MSC. Consideren que, per a facilitar la transició, s'està permetent el deteriorament de l'empresa pública.