El Defensor del Professor alerta que les agressions a docents "continuen augmentant"
L'informe estatal afirma que la situació és greu i que als centres educatius "s'han arribat a utilitzar armes blanques"
El Defensor del Professor d'ANPE ha alertat que, encara que lentament, les agressions a docents continuen augmentant en els centres educatius, on "s'han arribat a utilitzar armes blanques".
En concret, l'informe estatal, presentat aquest dimarts pel sindicat, recull que de les 1.947 actuacions executades en el curs 2022-2023, el 7% van ser per agressions d'alumnes a professors, un punt percentual més que en el curs anterior; mentre que les agressions de pares a docents es mantenen en un 3%.
Segons el document, és greu que el percentatge de professors que denuncien aquestes d'agressions siga d'un 7%. Per això, fa una crida perquè qualsevol agressió "siga immediatament sancionada com a falta molt greu amb expulsió i canvi de centre".
"Hi ha alumnat que, per diversos motius, ve al col·legi amb armes blanques. Pararem atenció a la salut dels alumnes. Un sol cas d'agressió és inconcebible", ha assenyalat la coordinadora estatal del servei del Defensor del Professor, Teresa Hernández Jiménez, durant la presentació del document.
L'informe apunta que la complexitat dels casos continua augmentant amb factors com el ciberassetjament, les falses acusacions a docents, agressions físiques o assetjament encobert que arriba a normalitzar-se.
Un 22% dels docents denuncien faltes de respecte
Analitzant els problemes amb l'alumnat, el 22% dels docents denuncia faltes de respecte per part dels alumnes, un altre 21% es queixa dels problemes que tenen per a fer classe, i un 20% assegura ser víctima d'acusacions falses.
El Defensor del Professor també observa un augment de casos que tenen a veure amb la digitalització: ciberassetjament al docent, suplantació d'identitat en xarxes socials per a ridiculitzar-lo i amenaces o pressió per a apujar les notes. També qualifica de "preocupant" l'augment i la intensitat dels casos de violència física.
En concret, el 5% de les actuacions han sigut per ciberassetjament; el 7% per conductes agressives entre alumnes; el 22% per faltes de respecte d'alumnes; el 10% per assetjament d'alumne al professor; el 14% per amenaces de l'alumne al professor; el 20% per falses acusacions d'alumnes a professors; o el 2% per danys a la propietat.
D'altra banda, el Defensor del Professor ha criticat que la figura del coordinador de benestar, que hauria d'estar implantada des de l'any passat, "encara no està en els centres educatius d'algunes comunitats".
En aquest sentit, adverteix que hi ha una falta de concreció en la normativa estatal sobre la figura del coordinador de benestar i que en algunes comunitats autònomes "o no s'ha deixat espai horari per a realitzar aquestes funcions o bé hi h una falta de reconeixement econòmic per a dur-les a terme".