Les deficiències i retards en serveis socials centren les queixes ciutadanes contra l'administració el 2021
El Síndic de Greuges reclama canviar els procediments de la renda valenciana d'inclusió i les ajudes a la dependència
El Síndic de Greuges ha presentat aquest dimarts l'informe anual d'activitat, corresponent a 2021, amb les grans ajudes vinculades als serveis socials en el punt de mira. Precisament aquest àmbit centra gran part de les més de 4.000 queixes que els valencians i les valencianes va presentar davant l'ens, encarregat de vetlar pels drets de la ciutadania. Fonamentalment, els retards en dependència i la renda valenciana d'inclusió copen el gruix de les 1.040 queixes relacionades amb serveis socials —un 15,20% i un 9,4%, respectivament—, segons s'evidencia en la memòria.
No hi ha prou mitjans, però la gestió dels recursos és ineficaç. És la principal crítica que fa el síndic de greuges, Ángel Luna, amb els resultats obtinguts en l'informe. Una situació que provoca retards i fa que les administracions siguen "incapaces" de "satisfer drets vitals de la ciutadania dins d’un termini raonable de temps", denuncia. I per això reclama canvis en el model de gestió de les grans ajudes, especialment les que entén que són "més urgents". És el cas precisament de les ajudes a la dependència i la renda valenciana d'inclusió, ambdues responsabilitat de la Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives que dirigeix Mónica Oltra. Segons detalla l'informe, aquest organisme és el que més queixes concentra de la ciutadania: 1.066, quasi un terç de totes les registrades pel Síndic de Greuges el 2021.
En el document, Luna es mostra molt crític amb la manera en què Igualtat gestiona les ajudes i assegura que el model de funcionament de la renda valenciana d'inclusió continua generant situacions inacceptables. Per a il·lustrar la situació, posa un exemple concret que provoca moltes queixes: la conselleria denega la prestació quan les persones sol·licitants accepten un treball temporal sense tindre en compte el temps que han estat desocupats. Això porta al fet que els demandants preferisquen no buscar faena.
Durant 2021 la institució que encapçala Ángel Luna va rebre 4.125 queixes, a banda d'una altra vintena que van obrir-se d'ofici. Són un centenar més que el 2020, però 400 menys que en 2019. A més, s'han atés 16.765 consultes.
Excés de burocràcia, mal funcionament de les aplicacions informàtiques i retards de fins a mig any en la tramitació dels carnets de família nombrosa i monoparentals són altres mancances que reclamen una solució urgent, al parer del síndic.
La segona conselleria que més crítiques rep en l'informe és la de Sanitat, sobretot pel col·lapse de l'atenció primària derivada de la sisena onada de la pandèmia, que el síndic considera injustificat, i per les deficiències en l'atenció especialitzada. Denuncia Luna "la sensació d'abandonament" que ha patit la població quan tenien necessitat immediata de contactar amb els centres de salut i demana que s'aborden urgentment "les nombroses mancances del sistema".
Així mateix, la "vulneració dels drets elementals" de les persones demandants d'habitatge públic i els "greus atemptats al dret de participació política" també han provocat nombroses denúncies al síndic que s'arrepleguen en el balanç anual. En aquest sentit, transparència, ocupació i serveis públics encapçalen el rànquing d'àmbits amb més quantitat de queixes rebudes després dels serveis socials.
El document parla, finalment, de "problemes recurrents" que s'arrosseguen d'exercicis anteriors i que "posen de manifest la incapacitat de les administracions per a satisfer drets bàsics de la ciutadania, amb els actuals mitjans i procediments administratius vigents". De fet, moltes d'elles apunten a la falta de mitjans com a justificació a la falta de resposta. Una situació que ve, en part, de la deficiència de finançament autonòmic, que pateix la Comunitat Valenciana des de fa "massa anys" i que perjudica "de manera significativa la capacitat d'actuació de les administracions autonòmiques i locals", conclou el síndic.
Igualtat assegura que les queixes s'han reduït un 18%
La Conselleria encapçalada per Mónica Oltra ha contestat les crítiques del Síndic de Greuges amb l'argument que les queixes dirigides a aquest departament en 2021 han minvat un 18,1% respecte de l'exercici anterior, quan se'n registraren 1.302. En un comunicat, assenyalen que la memòria del síndic reflecteix que les àrees d'atenció a la dependència i la renda valenciana d'inclusió han experimentat igualment un descens de vora el 30% en ambdós casos pel que fa al nombre de persones que han acudit a la institució per a sol·licitar empara.
La Conselleria reivindica la "bona gestió" realitzada des de 2015, quan Oltra va ocupar la cartera, pel que fa a la dependència. Segons destaquen, des d'aleshores s'hi han incorporat al sistema més de 80.500 persones, fins a arribar a les 122.243 ateses en l'actualitat a través d'alguna mena de servei o prestació econòmica. El mateix assenyalen sobre la renda valenciana d'inclusió: "Les dades oferides pel Síndic de Greuges indiquen també l'esforç de la Conselleria per ampliar drets i prestacions a la població més vulnerable", asseguren des d'Igualtat. Actualment, la Comunitat Valenciana compta amb 75.885 persones destinatàries d'aquesta ajuda, davant les 23.645 que en 2015 es beneficiaven de la prestació coneguda com a renda Garantida de Ciutadania, puntualitzen.