Directes
Ara en la televisió
GRADA 20:30
Ara en la ràdio
CADENA DE VALOR (reemissió)

Denuncien discriminació lingüística a Gandia: “Es parla en la llengua nacional”

La Plataforma per la Llengua denuncia un cas de discriminació lingüística en un local de restauració, que tampoc va oferir al client el full de reclamacions

Imatge d'arxiu de la platja de Gandia / À Punt NTC

La Plataforma per la Llengua ha denunciat un nou cas de discriminació lingüística en un local de restauració de Gandia (Safor). Assegura que els cambrers es van negar a atendre un jove que se'ls havia adreçat en valencià i tampoc no li van permetre omplir el full de reclamacions, per la qual cosa reclama la intervenció de l’Oficina de Drets Lingüístics i la Direcció General de Comerç i Consum.

Els fets van passar el 18 de setembre al Grau de Gandia, quan l’afectat va sol·licitar “un te roig amb gel” i el cambrer va fer veure que no l’entenia. Segons la denúncia de la Plataforma, el mateix empleat li va amollar que “estem a Espanya i parlem en espanyol” i que si no parlava espanyol, era "perquè no li donava la gana". Explica, a més, que un segon cambrer s’hi va afegir i "en to amenaçador", i també en castellà, va interpel·lar el client en dues ocasions, repetint: “Açò és Espanya i es parla en la llengua nacional”.

El jove assegura que el bar li va negar el full de reclamacions i va haver de telefonar a la Policia Local, que es va desplaçar al local, per a aconseguir-la.

La versió dels cambrers

El serveis informatius d'À Punt han contactat amb el local per a recollir la seua versió dels fets.

Un dels cambrers denunciats ha explicat a À Punt Notícies que va intentar mediar entre el denunciant i l’altre dels empleats. Així, ha afegit que quan va veure que la situació es tensava li va intentar explicar al client que el seu company era andalús i que només portava mig any a Gandia.

El cambrer relata que va ser en aquest context quan li va dir que a Espanya es parlava castellà i que en aquesta llengua es podria entendre amb el seu company. El denunciat ha destacat les “males maneres” del client i ha considerat que la situació està “treta de context”. També ha afegit que no li va oferir el full de reclamacions perquè estava molt nerviós en aquell moment i no el trobava. 

La Plataforma per la Llengua reclama l'obertura d'un expedient sancionador contra el bar si es confirma que s’han vulnerat els drets del consumidor, sota empara del Decret 1/2019, que determina el dret del consumidor a comunicar-se en qualsevol de les llengües oficials, i de la Llei 4/1983, que explicita els drets d’expressar-se en valencià en un comerç i de no ser discriminat per això.

Apunten, a més, la possibilitat d’una infracció lleu de l'establiment segons l’estatut del consumidor per haver-se negat a satisfer un servei normal.

la Safor

També et pot interessar