Denuncien un cas de discriminació lingüística a l’Hospital de Manises: “Estem a València i vull parlar en valencià”
Plataforma per la Llengua País Valencià assessorarà jurídicament el pacient afectat, qui ja ha presentat una queixa
Un usuari de l'Hospital de Manises ha denunciat la vulneració del seu dret a expressar-se en valencià. En una visita a urgències, el personal va insistir que no l’entenien i que no tenien cap obligació de tindre un professional que ho fera. La cap del servei va remarcar que “no tenim per què, ni ací ni enlloc".
Quan una metgessa gallega va demanar a Joaquim que s’adreçara a ella en castellà, el pacient va explicar que “estem a València i vull parlar en valencià, què fem?”. Era la segona vegada que Joaquim acudia a urgències. El dia anterior no va poder comunicar-se en la seua llengua materna. L'endemà va decidir gravar la conversa per a demostrar que es vulnerava el dret a ser atés en valencià.
Després d’insistir, la cap del servei d’urgències va explicar al pacient que en aquell moment no tenia ningú que poguera atendre’l en valencià i va emfatitzar que la situació “no és de discriminació lingüística”. Finalment, el van derivar a un altre metge.
Aquest tercer facultatiu, però, tampoc entenia el valencià. El pacient explica que el doctor va demanar per telèfon si els podia atendre un intèrpret. Arribat aquest punt, Joaquim va dir: "per favor, acabeu ja, que no em trobe bé i vull anar-me'n".
Plataforma per la Llengua País Valencià assessorarà jurídicament Joaquim, que ja ha presentat una queixa. Toni Royo, delegat de l’organització, explica que les discriminacions lingüístiques són bàsicament ideològiques. Quan diuen "no t'entenc", en el fons, el que estan volen dir és "no vull, no em dona la gana entendre't”.