Directes
Ara en la televisió
LES NOTÍCIES DEL MATÍ
Ara en la ràdio
LES NOTÍCIES DEL MATÍ

Deu preguntes i respostes per a una tornada a classe segura

Què han de fer els contactes estrets? Cal prendre la temperatura abans d'anar a escola? Què passa si un xiquet o xiqueta té símptomes? Repassem alguns dels dubtes més freqüents

Dues xiquetes amb mascareta en una escola

Davant de la tornada a classe aquest dilluns, als centres educatius i a les famílies se'ls demana no relaxar-se i aplicar amb rigor les mesures anticovid, des de les més bàsiques, com no portar un xiquet o xiquetes malaltes al col·legi, o actuar amb responsabilitat en cas de ser contacte estret.

A continuació, repassem deu preguntes i respostes que volen contribuir a fer que les escoles i els instituts continuen sent espais segurs:

1. Què han de fer els contactes estrets?

Han de quedar-se en casa i fer una quarantena durant els set dies posteriors a l'últim contacte amb un cas confirmat, excepte en el cas que hagen rebut la pauta de vacunació completa.

En les situacions en les quals la persona estiga exempta de quarantena, ha d'evitar el contacte amb persones vulnerables, ha de continuar utilitzant mascareta en les seues interaccions socials i no pot acudir a esdeveniments multitudinaris.

2. Cal prendre la temperatura abans d'anar a escola?

És recomanable la presa de temperatura per a detectar la presència de febre abans d'eixir de casa, a més de parar esment a qualsevol altre símptoma compatible amb la infecció.

3. Què s'ha de fer si hi ha un brot en el centre?

Les mesures poden variar des d'extremar la prevenció i higiene en el centre educatiu (distància física, ús de màscares, llavat de mans) i indicar l'aïllament dels casos i la quarantena del grup de convivència estable o dels contactes estrets; o estendre's al tancament de les classes afectades, del curs o, en última instància, el tancament del centre.

4. Quan la PCR és positiva durant diverses setmanes, però ja no hi ha símptomes, es pot anar a classe?

Una PCR positiva durant molt de temps no té per què indicar capacitat de transmissió, pot indicar presència de virus sense capacitat de contagiar una vegada superat el temps d'aïllament. No serà necessària la realització d'una PCR per a alçar l'aïllament.

5. Què passa si hi ha un xiquet o xiqueta amb símptomes en la classe?

La presència de símptomes pot deure's a moltes malalties, no sols a la covid-19. Fins que es confirme o descarte el diagnòstic, la resta de companys de la classe, sempre que no presenten símptomes, han de continuar acudint al centre educatiu normalment.

Les persones que conviuen amb els menors que han començat amb símptomes sí que han de quedar-se a casa si no estan vacunades.

6. Què s'ha de fer si apareixen símptomes?

Si un alumne o personal del centre presenta símptomes compatibles no ha d'acudir al centre educatiu. S'ha de contactar telefònicament amb el centre de salut perquè avaluen si els símptomes corresponen a la covid i si és necessària la realització d'un test.

Fins que es reben indicacions per part dels sanitaris, la persona amb símptomes ha de quedar-se a casa i limitar al màxim els contactes. Si hi ha símptomes greus o dificultat respiratòria, haurà de telefonar a l'112.

7. Què han de fer els que no són contacte estret?

Qui no siga un contacte estret continuarà assistint al centre educatiu. L'activitat docent es manté per a la resta de l'alumnat.

8. Què passa amb la ventilació?

La mala ventilació afavoreix l'increment de la transmissió del coronavirus de manera significativa. Es recomana ventilació natural creuada, si és possible de manera permanent, amb obertura de portes i/o finestres oposades o en costats diferents de la sala, per a afavorir la circulació d'aire.

Es ventilaran amb freqüència les instal·lacions del centre, almenys durant 10-15 minuts a l'inici i al final de la jornada, durant el temps de descans, i sempre que siga possible entre classes.

9. Poden compartir-se objectes a l'escola?

Poden compartir-se objectes de qualsevol material, papers o llibres en l'àmbit escolar, però extremant la higiene de mans i evitant tocar-se nas, ulls i boca. Quan són objectes que s'empraran per grups diferents s'aconsella realitzar neteja entre l'ús d'un grup i un altre.

10. Quan i com s'han de llavar les mans?

S'aconsella després d'estar en contacte amb superfícies possiblement brutes o tocades per uns altres, i almenys a l'entrada i eixida del centre educatiu, abans i després del pati, de menjar i sempre després d'anar al lavabo.

S'ha de fer preferentment amb aigua i sabó o, en defecte d'això, gel hidroalcohòlic. S'ha de tindre en compte que quan les mans tenen brutícia visible a simple vista, el gel hidroalcohòlic no és suficient, i és necessari usar aigua i sabó.