Díhuit anys de l’accident de metro de València, el més greu de la història d’Espanya
L’Audiència de València va condemnar quatre executius de FGV a 22 mesos de presó pel sinistre, on van morir 43 persones i que va deixar 47 ferits
El 3 de juliol és des de fa anys una data simbòlica a la Comunitat Valenciana. Enguany fa díhuit anys de l'accident de la Línia 1 de Metrovalència prop de l'estació de Jesús, que, un dia com hui, però del 2006, va costar la vida a 43 persones i va deixar 47 ferits. És l'accident de metro més greu d'Espanya, el segon més greu d'Europa i el quart més greu de tot el món.
Dos setmanes després de descarrilar el tren de la línia 1 a la revolta d'entrada de l'estació de Jesús, les Corts, amb els únics vots a favor del Partit Popular, van dictaminar que la causa va ser l'excés de velocitat i van incriminar el conductor, que va morir en l'accident. L'oposició va demanar dimissions i va denunciar que una balisa, que tenia un cost de vora 3.000 euros, hauria pogut evitar el sinistre. La pressió dels familiars, concentrats cada dia 3 per a demanar responsabilitats, va evitar que durant anys el cas caiguera en l'oblit.
A principis del 2020, l’Audiència de València va condemnar a finals del mes de gener quatre executius de FGV a 22 mesos de presó. El juí va començar amb huit exresponsables de l’empresa pública al banc dels acusats, però finalment, gràcies a un acord entre les parts, quatre acusats van reconéixer els fets.
Esta sentència va posar fi a anys de debat polític, de reivindicacions i de frustracions per a l'Associació de Víctimes del Metro 3 de Juliol. El 3 de març del 2020 va ser l’última concentració a la plaça de la Mare de Déu, la més multitudinària. Va ser l'última perquè, per fi, va tirar avant la proposta de crear una comissió especial d’investigació sobre l’accident.