Díhuit anys de l’accident de metro de València, el més greu de la història d’Espanya

L’Audiència de València va condemnar quatre executius de FGV a 22 mesos de presó pel sinistre, on van morir 43 persones i que va deixar 47 ferits

Concentració per les víctimes, en una imatge d'arxiu
Concentració per les víctimes, en una imatge d'arxiu / À Punt NTC

El 3 de juliol és des de fa anys una data simbòlica a la Comunitat Valenciana. Enguany fa díhuit anys de l'accident de la Línia 1 de Metrovalència prop de l'estació de Jesús, que, un dia com hui, però del 2006, va costar la vida a 43 persones i va deixar 47 ferits. És l'accident de metro més greu d'Espanya, el segon més greu d'Europa i el quart més greu de tot el món. 

Dos setmanes després de descarrilar el tren de la línia 1 a la revolta d'entrada de l'estació de Jesús, les Corts, amb els únics vots a favor del Partit Popular, van dictaminar que la causa va ser l'excés de velocitat i van incriminar el conductor, que va morir en l'accident. L'oposició va demanar dimissions i va denunciar que una balisa, que tenia un cost de vora 3.000 euros, hauria pogut evitar el sinistre. La pressió dels familiars, concentrats cada dia 3 per a demanar responsabilitats, va evitar que durant anys el cas caiguera en l'oblit.

A principis del 2020, l’Audiència de València va condemnar a finals del mes de gener quatre executius de FGV a 22 mesos de presó. El juí va començar amb huit exresponsables de l’empresa pública al banc dels acusats, però finalment, gràcies a un acord entre les parts, quatre acusats van reconéixer els fets. 

Esta sentència va posar fi a anys de debat polític, de reivindicacions i de frustracions per a l'Associació de Víctimes del Metro 3 de Juliol. El 3 de març del 2020 va ser l’última concentració a la plaça de la Mare de Déu, la més multitudinària. Va ser l'última perquè, per fi, va tirar avant la proposta de crear una comissió especial d’investigació sobre l’accident.

També et pot interessar

stats