Divulgació i formació, claus per a desmuntar els mites sobre l'adopció
La presidenta de Famílies Adoptants i Acollidores de la Comunitat Valenciana, Ruth Martínez, assenyala les mancances del sistema educatiu: "Caiem en una hipernormalització en què perdem de vista les característiques particulars dels xiquets i xiquetes adoptats"
Aquest dimarts, 9 de novembre, es commemora el Dia Mundial de l'Adopció. Una efemèride per a la qual Les notícies del matí ha volgut posar el focus, més enllà del procediment legal, en el després: és a dir, com es desenvolupa l'adaptació del xiquet o xiqueta quan arriba a la família. Un procés què la presidenta de Famílies Adoptants i Acollidores de la Comunitat Valenciana, Ruth Martínez, aconsella encarar amb paciència i amor: "És una aventura, com els diem a moltes famílies, en què has de lluitar en molts moments. Sobretot per la desinformació i les mancances de formació en molts àmbits, relatives a qüestions que afecten la vida quotidiana del menor", ha explicat en la ràdio d'À Punt.
Precisament ha incidit en la importància de la divulgació i la formació per a desmuntar tots els tòpics i falsos mites que existeixen entorn de les adopcions. Un exemple: adoptar en edats primerenques és més fàcil perquè s'adapta millor i abans al nou entorn. Més aviat passa el contrari, apunta l'experta, perquè "el trauma té molta més incidència com més primerenca és la separació del menut, i hi ha literatura científica que ho corrobora".
Ruth Martínez també ha alertat sobre les mancances del sistema educatiu per a tractar els xiquets i les xiquetes adoptades, ja que freqüentment es perden de vista les característiques pròpies que presenten perquè "caiem en una hipernormalització" en els col·legis i en la societat en general que no és positiva, perquè invisibilitza més que normalitza la situació d'aquests menuts. Segons ha explicat, habitualment són infants actius, als quals els costa mantindre l'atenció i la motivació, per qüestions relacionades amb l'aferrament i l'autoestima. Totes aquestes particularitats, ha prosseguit, els condicionen a l'hora de fer una vida escolar i relacionar-se amb els altres companys. I en aquest aspecte, el desconeixement del professorat per a tractar alumnes adoptats és molt perjudicial. Com a exemple, Martínez ha fet referència a les conseqüències que pot tindre una acció tan rutinària en les escoles com són els canvis de classe en passar de curs: "Separar-los del grup d'amics és demolidor per a ells", ha sentenciat.
La importància de tractar els orígens
Un altre dels aspectes en què ha incidit l'especialista és la importància de tractar els orígens biològics dels menuts adoptats perquè és una qüestió "bàsica" per al desenvolupament de la personalitat i la configuració de la identitat. Per això ha animat les famílies acollidores a no tindre por i a emprendre aquest procediment de cerca amb els xiquets i les xiquetes: "Si jo he tingut moments d'unió molt profunda amb el meu fill, ha sigut quan hem fet recerca de la família biològica. No s'ha de tindre por, ells senten que estàs ahí per a tot i que no és cap tema tabú", ha apuntat Ruth Martínez. Finalment, ha recordat que aquesta qüestió continua sent una assignatura pendent per a les administracions públiques i ha aposat perquè s'involucren més en l'acompanyament a les famílies durant aquest procés. El podcast amb l'entrevista completa està disponible en el següent enllaç:
Your browser doesn’t support HTML5 audio