Dos dobles graus en Matemàtiques, amb la nota de tall més alta en les universitats públiques valencianes
La carrera de Medicina, una de les més sol·licitades, és la tercera amb la nota d’accés més alta
Aquest dimecres és el segon dia d'exàmens de la PAU. Més de 24.500 alumnes s’hi juguen poder accedir a estudiar allò que volen, i aconseguir així una plaça en una de les cinc universitats públiques de la Comunitat Valenciana. En gran mesura, el seu futur depén de la nota que obtinguen, que ha d’arribar al mínim segons la nota de tall per a cada carrera i cada universitat.
Les notes d’accés més altes per a accedir enguany les tenen els dobles graus de Física i Matemàtiques, de la Universitat de València (amb un 13,64 sobre 14, la màxima nota); i Enginyeria en Telecomunicacions i Matemàtiques, de la Universitat Politècnica de València (amb un 13,55 sobre 14).
El tercer lloc l'ocupa Medicina, amb un 13,47. Notes molt elevades i complicades d'assolir, fins i tot per a l'alumnat més brillant.
L'any passat superaren el procés 25.700 alumnes, que ara estan a punt d'acabar el primer curs universitari. De fet, el 2021 s'adjudicaren vora el 100% de les places oferides. Enguany, les carreres més sol·licitades són Medicina, Infermeria i Educació Primària.
Com calcular la nota de tall
“Tot l’alumnat realitza la fase general, que consta de cinc asignatures. La nota obtinguda fa mitjana amb la nota del batxillerat. El resultat de la fase general suposa un 40% de la nota final, que fa mitjana amb la nota de batxillerat, la qual suposa el 60% restant”, ha explicat Vanesa Pérez, professora de Llengua i Literatura al Col·legi Iale. El màxim obtingut són deu punts, als quals se'n poden afegir quatre més, fins a arribar a catorze, “amb les asignatures específiques”, segons ha recordat María Luisa Milián, també professora de Llengua i Literatura al Col·legi dels Salesians.
Amb aquest sistema de puntuació, són molts els joves que es queden a les portes i opten per estudiar un cicle superior com a pas previ per a poder accedir a la universitat, en lloc d’estudiar directament allò que realment volien. Per això, moltes persones han qüestionat el sistema d’exàmens de les proves selectives.
Entre ells, Enrique Castillejo, president del Col·legi de Pedagogs, que ha suggerit una adaptació de les proves, en què s’avaluen també les competències de l’estudiantat. “L’important és tindre estudiants competents que puguen fer coses amb aquests coneixements”.