Els drons, els assistents de les emergències i el repartiment de medicaments a Alcoi
La localitat testeja un sistema pioner que pretén usar este mitjà de transport per a cobrir servicis logístics hospitalaris i d'emergències en punts amb orografia complexa i on puguen aterrar de manera autònoma
L'Ajuntament d'Alcoi (Alcoià), a través dels departaments de Smart City i Innovació, posarà en marxa un projecte encaminat a estudiar la utilització d'aeronaus no tripulades (drons) per a servicis logístics hospitalaris i d'emergències en entorns orogràfics complexos i amb aterratge autònom gràcies a la intel·ligència artificial.
La proposta ha sigut seleccionada per l'Agència Valenciana de la Innovació-IVACE+I, dins del programa d'Accions Complementàries d'impuls i enfortiment de la innovació, com a beneficiària d'una subvenció que cobrirà el 70% del preu del projecte, valorat en 149.764,02 euros i que té desembre del 2026 com a data de finalització. Dels 25 projectes presentats, només huit n'han sigut seleccionats. El projecte és l’únic presentat per un Ajuntament que ha sigut escollit.
L'objectiu del projecte és l'anàlisi operativa d'un sistema de drons que puguen prestar servicis hospitalaris i d'emergències a entorns amb una orografia complexa, com Alcoi i l'àrea hospitalària en la qual s'emmarca. Estos servicis podrien abastar el trasllat de desfibril·ladors externs automàtics per a parades cardíaques; el subministrament de material sanitari, tant en zones rurals de difícil accés com en situacions d'emergència; la comunicació i atenció sanitària a distància; o la localització i atenció de persones en situació d'emergència i el subministrament de material sanitari per a atendre les possibles víctimes.
En l'àmbit de les emergències, es podria aplicar per a la busca i rescat, comunicació amb persones accidentades o control i vigilància en entorns naturals.
Els drons podrien portar incorporats instruments per a transmetre paràmetres biològics (temperatura corporal, freqüència cardíaca, saturació d'oxigen, etc.) i, fins i tot, ser utilitzats en el camp epidemiològic per a cartografiar, monitorar i utilitzar com a equip de salvament.
Per a poder aconseguir este objectiu, es planteja fer diferents estudis previs de seguretat operacional i anàlisi de risc de les possibles rutes logístiques, coordinació amb les autoritats, geolocalització, proves de vol, validació de rutes i generació de tota la documentació necessària.
A més, per a aconseguir enlairaments i aterratges segurs i fins i tot automàtics, es treballarà amb tècniques de visió i intel·ligència artificial, s'estudiaran i identificaran les zones segures d'aterratge i també desenvoluparan un programari integrat.
Com que es tracta d'un projecte en el qual conflueix una varietat de regulació, especialment de caràcter europeu i de recent aprovació, també serà necessari dur a terme una anàlisi del compliment normatiu, en particular, sobre intel·ligència artificial, Protecció de Dades i altres temes relacionats.