Educació inclourà una formació obligatòria de fins a quatre hores a l'any per aprendre a afrontar riscos naturals

S'ensenyarà a identificar situacions de risc en l'entorn, la desinformació en emergències i com oferir suport psicològic

Dos joves voluntaris ajuden a netejar un carrer durant la dana a Aldaia
Dos joves voluntaris ajuden a netejar un carrer durant la dana a Aldaia / Eduardo Manzana / Europa Press

A partir de dilluns que ve, l'alumnat d'ensenyaments no universitaris, tant públics com privats, rebrà una formació per a saber com actuar en cas de catàstrofes naturals, com terratrémols, incendis o inundacions. L'alumnat d'infantil i primària rebrà dues hores de formació a l'any, mentre que la resta dels cicles educatius no universitaris rebran quatre hores.

D'esta manera ho planteja el pla de formació en cas d'emergències de Protecció Civil que han elaborat conjuntament el Ministeri d'Educació i el Ministeri d'Interior, i que han presentat este dimecres a les comunitats autònomes. S'haurà d'implementar en el curs 2025-2026 i, tot i que el document assenyala unes hores mínimes de formació en emergències, els governs autonòmics poden ampliar-les si ho consideren. Es tracta de donar "coneixements, habilitats, actituds i valors adequats" a l'alumnat "per a afrontar situacions d'emergència de protecció civil de manera efectiva i segura".

El pla inclou que la inspecció educativa supervise que es duen a terme a tots els centres. El Ministeri d'Educació informarà del seu desenvolupament a la Conferència Sectorial d'Educació. També proporcionarà al Ministeri de l'Interior informació estadística del resultat de l'execució del pla, per a traslladar-lo al Consell Nacional de Protecció Civil.

La dana del 29 d'octubre va motivar esta formació

El govern d'Espanya va aprovar un reial decret de mesures urgents per a la reconstrucció de la zona assolada per la dana i un pla de formació dirigit a l'alumnat i a la comunitat educativa, amb la finalitat que sàpien afrontar fenòmens com l'erupció d'un volcà o unes inundacions.

Segons l'esborrany d'este pla, la formació està orientada cap a un aprenentatge col·laboratiu i ha de procurar la participació activa de l'alumnat. Està enfocat a la protecció individual i col·lectiva, "fomenta els valors relacionats amb el bé comú, la prevenció, el treball en equip, l'empatia, la solidaritat, la intel·ligència emocional i les habilitats bàsiques per a la recuperació i la resiliència".

En cada curs escolar s'impartiran mesures de prevenció, autoprotecció i sistemes d'alerta. A més, hi haurà classes per a identificar situacions de risc en l'entorn, així com suport psicològic i matèries vinculades a la "informació versus desinformació en situacions d'emergència".

La formació sobre riscos específics, com a inundacions, riscos en la costa, terratrémols, sismes submarins, tsunamis, riscos volcànics, incendis forestals o riscos tecnològics, com a accidents industrials, químics, nuclears o de transport de mercaderies perilloses, serà concretada per cada administració educativa segons els riscos de cada àrea geogràfica.

L'Escola Nacional de Protecció Civil facilitarà al professorat, directament o en col·laboració amb les escoles autonòmiques de Protecció Civil, la formació prèvia necessària i les administracions educatives reconeixeran i certificaran esta formació dels docents.

També et pot interessar

stats