Emergències va rebre 19.821 telefonades el dia de la dana i entre les 17:00 h i les 18:00 h es va concentrar la xifra més gran
La més matinera, a les 07:15 h, advertia des d’Utiel d’una via que resultava perillosa per la pluja
El telèfon 1·1·2 d’emergències va rebre el dia de la dana, el 29 d'octubre, un total de 19.821 telefonades i va gestionar 4.770 incidents a la província de València. La majoria de les telefonades eren derivades dels efectes de les pluges, vora 2.500, les va rebre entre les 17:00 h i les 18:00 h. Una hora abans, este servei d’emergències ja havia rebut 1.833 comunicacions de ciutadans.
Entre el total de telefonades, la més matinera, a les 07:15 h, advertia des d’Utiel d’una via que resultava perillosa per la pluja i que es disposaven a tallar els carrers principals; mentre que una altra, feta a primera hora de la vesprada, concretament a les 17:32 h, alertava d’un garatge negat a Picassent. Pel que fa a la zona zero de la barrancada, a les 18:32 h Emergències va rebre una telefonada que alertava del desbordament del barranc de Poio a Paiporta. Així ho ha comunicat el servei 1·1·2 a la jutgessa de Catarroja que instrueix la causa sobre la gestió de la dana, després que esta li ho sol·licitara. La jutgessa instructora havia demanat a l'1·1·2 saber a partir de quin moment del 29 d’octubre es van començar a rebre telefonades derivades dels efectes de la dana, així com les poblacions des de les quals es feien, al que Emergències ha contestat amb un informe de 102 pàgines.
En el document s'explica que el nombre de telefonades és superior al de casos o incidents, perquè davant d'un únic incident es poden rebre desenes de telefonades associades i es detalla, seguint l’orde alfabètic dels municipis on va tindre lloc, el llistat d'incidents derivats de la dana gestionats i les hores. Així, l'1·1·2 detalla que, entre les 00:00 h i les 23:00 h del 29 d'octubre, es van gestionar un total de 19.821 telefonades, la majoria, un total de 2.438, en la franja de les 17:00 h a les 18:00 h. Una hora abans se'n van rebre 1.833. A les 23:00 h d’eixe tràgic 29 d’octubre, hi van rebre 1.020 telefonades, com arreplega l’informe.
Quant als incidents gestionats a partir d’eixes telefonades, l’1·1·2 ha comunicat a la jutgessa que en van ser 4.770, la majoria dels quals corresponen a últimes hores de la vesprada: 368 a les 21:00 hores, 371 a les 22:00 hores i 369 a les 23:00 hores, especifica el document.
A Utiel a les 14:49 hores: "Aigua pel pit"
En l'escrit remés al jutjat es detallen així mateix les telefonades amb el primer incident referit a l'afectació de persones en cada un dels municipis de la província de València. Per exemple, a Utiel, una telefonada a les 13:33 h ja avisava que l'aigua havia entrat dins de la casa i que els arribava per la cintura. Minuts després, a les 14:49 hores, una altra telefonada advertia: "Aigua pel pit".
A Paiporta a les 18:32 h, el barranc de Poio es desborda
A Paiporta, a les 18:32 h una telefonada alertava que s'estava desbordant el barranc de Poio i no havien tallat la zona; a les 18:53 hores una altra avisava que hi havia sis persones atrapades en un supermercat, entre elles un menor; a les 19:10 hores una tercera telefonada relata que el veïnat tracta de traure una persona pels barrots, però que no poden.
A Catarroja, a les 18:56 h una telefonada també indicava que s'havia desbordat el barranc i hi havia gent atrapada dins de cotxes. A Algemesí, a les 15:55 hores s'avisava d'una casa inundada, "els arriba l'aigua als genolls", s'apunta en l'escrit. Hores després, a les 18:22 hores, al mateix municipi, s'avisa que el riu s'ha desbordat a l'altura de la passarel·la del col·legi Maristes.
L'escrit detalla també per hores i municipis les telefonades relacionades amb incidents classificats com a fenomen natural a la província de València gestionats per l'1·1·2 el dia de la dana, en les quals es parla de treballadors incomunicats, persones atrapades dins dels cotxes o carrers i cases inundades.
Persones atrapades a casa, on l'aigua arribava als dos metres o en comerços d'on no podien eixir, gent a la teulada i el sostre de vehicles, cotxes arrossegats per l'aigua, barrancs i rius desbordats o persones pujades a un arbre són altres dels motius de les telefonades detallades en l'informe.
Mai en el Cecopi es va parlar del que estava passant al barranc de Poio
Pel que fa a les reaccions en el si del Consell a este volum de telefonades en una mateixa vesprada, que a més les rebien al centre d'Emergències, al mateix edifici de l'Eliana on estava reunit el Cecopi, la portaveu del govern valencià, Susana Camarero, ha evitat pronunciar-se argumentant que l'assumpte està sota investigació judicial. "No contestaré una cosa que investiga el jutge", ha assegurat, i s'ha limitat a afegir que "ningú, ni agències estatals ni la delegada del govern espanyol, va dir res del barranc de Poio. Es va parlar només de la presa de Forata".
"Mai en el Cecopi es va parlar del que estava passant al barranc de Poio", ha remarcat davant de la insistència dels periodistes que seguien la roda de premsa posterior al ple del Consell. "El dia 29 d'octubre va haver-hi zero informació del que passava al barranc de Poio. No es pot establir una emergència si no es té informació", ha sentenciat Camarero.