Entitats universitàries rebutgen que Alacant siga de predomini castellà: 'La ciutat no pot renunciar al valencià'
Demanen als grups de l'Ajuntament que voten en contra de la declaració proposada per Vox per a demanar el canvi de la llei
El Departament de Filologia Catalana, la Junta Directiva de la Unitat d'Estudis Multilingües de la Universitat d'Alacant i la seu alacantina de l'Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana rebutgen la proposta de Vox d'incloure la ciutat d'Alacant en la zona de predomini lingüístic castellà. "La ciutat no pot renunciar al valencià i negar la llengua és negar la valencianitat d'Alacant", han manifestat.
Així ho proclamen les entitats en un comunicat conjunt en el qual critiquen la proposta de declaració institucional del grup municipal de Vox Alacant de modificació de la Llei d'ús i ensenyament del valencià (LUEV), que va ser presentada el passat 19 de setembre amb l'objectiu d'incloure la ciutat en la zona de predomini lingüístic castellà.
Les tres institucions acadèmiques evidencien el seu "malestar" i demanen als partits amb representació al consistori que voten en contra de la declaració. "Les llengües són instruments perquè els humans ens comuniquem, però són també, en bona part, elements amb els quals les persones i les comunitats humanes construïm la nostra identitat (...) Negar la llengua és negar la valencianitat d'Alacant", adverteixen.
La declaració institucional de Vox fonamenta la proposta de readscripció de la ciutat al·legant que la major part de la població té el castellà com a llengua familiar, i no el valencià. No obstant això, recalquen que "ignora, o vol ignorar, que la territorialització de la LUEV no es fonamenta en els percentatges d'ús lingüístics, sinó que el concepte de zona de predomini lingüístic és un concepte legal que atén quina és la llengua històrica del territori".
Experts asseguren que l'evolució de les dades de coneixement del valencià a la ciutat i rodalia d'Alacant, en les successives enquestes realitzades, mostren una tendència a l'alça en totes les competències (escriure, llegir, parlar, entendre). Per això, "lluny de ser un obstacle per a l'aprenentatge, la inclusió del valencià com a matèria i com a llengua vehicular a l'ensenyament ofereix a l'alumnat la possibilitat d'aprendre, en el sistema educatiu obligatori, les dues llengües oficials del territori", defensen.