Directes
Ara en la televisió
ATRAPA'M SI POTS
Ara en la ràdio
EL MUSIQUER (reemissió)

Espanya i el Vietnam subscriuen cinc acords com a prèvia de l'acord estratègic integral que pretenen signar

Sánchez i el seu homòleg vietnamita s’han referit a la situació provocada pels aranzels de Trump

El president del govern espanyol, Pedro Sánchez, i el primer ministre del Vietnam, Pham Minh Chinh, durant la signatura de l'acord / Moncloa

El president del govern espanyol, Pedro Sánchez, i el primer ministre del Vietnam, Pham Minh Chinh, han signat este dimecres cinc acords bilaterals per a avançar cap a una relació estratègica integral que tots dos preveuen segellar pròximament. Ho han fet a l'Oficina del Govern vietnamita amb motiu de la visita al país asiàtic del cap de l'executiu espanyol, en el marc d'una gira que inclou també la Xina, enmig de la tensió internacional pels aranzels imposats pel president dels Estats Units, Donald Trump.

A l'inici de la reunió, que ha obert l'agenda de Sánchez en Hanoi, ambdós s’han referit a la situació provocada pels aranzels dels Estats Units, i el president del govern ha defensat el lliure comerç advertint que una guerra comercial no beneficia ningú, sinó que tots perden, principalment els treballadors i les classes mitjanes.

Per la seua banda, el primer ministre vietnamita ha assenyalat que en este moment de canvis molt ràpids en el món, hi ha molts desafiaments i dificultats i, per això, ha valorat el multilateralisme i la unitat internacional. “Com més dificultats més units hem d'estar”, ha ressaltat.

Uns arguments en què ambdós han incidit en la declaració posterior a la signatura dels acords.

Cinc acords bilaterals

Un d’estos acords signats a Hanoi fixa contactes regulars per a abordar la cooperació en diversos àmbits; un altre versa sobre seguretat alimentària, sanitat animal i vegetal i pesca; i un tercer emmarca la col·laboració entre les escoles diplomàtiques respectives.

Així mateix, s’ha signat un acord en l'àmbit de l'educació, la cultura i l'esport, i un protocol financer que permetrà donar suport a les inversions espanyoles en sectors d'especial interés al Vietnam, com els transports, les infraestructures, l'energia i l'aigua, mitjançant crèdits per import de 305 milions d'euros.

Aposta per una associació estratègica

Un dels principals objectius del viatge de Sánchez al Vietnam és la cerca d'oportunitats per a empreses espanyoles, i intentar reduir el gran desequilibri en contra d'Espanya que té la balança comercial entre tots dos països.

De fet, el president del govern continuarà amb la visita este dijous a Ho Chi Minh, considerada la capital econòmica del Vietnam, on presidirà un fòrum empresarial bilateral.

En este sentit, els acords suposen un pas més cap a l'associació estratègica per la qual han apostat els dos caps de govern i que esperen que es convertisca en realitat pròximament després de l'impuls que creuen que es dona amb la visita de Sánchez, la primera al Vietnam d'un president del govern espanyol.

En este sentit, Pham Minh Chinh ha demanat suport a Espanya per a ratificar l'acord de lliure comerç amb la Unió Europea, i ha destacat la col·laboració bilateral que hi haurà en matèria de defensa i ciberseguretat, semiconductors i intel·ligència artificial.

A més, ha elogiat l'economia espanyola com una de les més dinàmiques del món i ha assegurat que la seua experiència servirà per al desenvolupament del Vietnam.

Sánchez ha retornat els elogis afirmant que el país asiàtic s'ha convertit en una potència en el continent i té un protagonisme creixent, i ha insistit que Espanya vol augmentar la seua presència al Vietnam i, especialment, en sectors com les infraestructures ferroviàries.

Després de la reunió amb el primer ministre, Sánchez s’ha trobat amb el president del país, el general Luong Cuong; el secretari general del Partit Comunista i màxim líder vietnamita, To Lam; i el president de l'Assemblea Nacional, Tran Thanh Man.

Aranzels EUA

També et pot interessar