Europa prioritza el túnel passant de València en el mapa del corredor mediterrani
La Comissió Europea ha inclòs en l'última revisió de la xarxa transeuropea de transports la connexió ferroviària amb l'aeroport d'Alacant-Elx i el tram de mercaderies de Xàtiva i La Encina
Avancen els esforços perquè el corredor mediterrani prompte siga una realitat. La Comissió Europea ha acordat la reforma de la xarxa transeuropea de transports (RTE-T), on s'inclouen novetats en clau general, com la importància de les connexions transfrontereres i augmentar la velocitat mínima dels trens europeus a 160 km/h, i també accions concretes que afecten directament el corredor mediterrani.
En la nova modificació del mapa de la xarxa transeuropea de transports destaca al territori el túnel passant de València, que reconeix la importància d'aquesta operació en els mapes europeus, la connexió d'Alacant amb l'aeroport de l'Altet per ferrocarril i la incorporació del tram de mercaderies de Xàtiva i La Encina, que alleugerirà la pressió sobre el tram actual.
Aquestes accions, que ixen reflectides per primera vegada en el mapa de la Comissió, apareixen com a categoria prioritària, en consonància amb l'objectiu de Brussel·les d'apostar per infraestructures que promouen el desplaçament en tren i l'activitat física, reduint així l'empremta de carboni.
Segons explica el coordinador de l'oficina del Govern per al corredor mediterrani, Josep Vicent Boira, a À Punt Notícies, la presència dels projectes en els mapes de la comissió "obri la porta perquè puguem aprofitar tot el finançament europeu".
Amb la incorporació dels nous projectes, "s'estableix la possibilitat directa d'accedir a les ajudes europees, i, a més, a altres projectes, com el banc europeu d'inversions, que també disposa de fons específics per a projectes ferroviaris". Així, el finançament podria arribar fins al 40% del projecte total. Això es traduiria en 25.800 milions d'euros. El corredor mediterrani ha d'estar acabat a tot tardar en 2030.