Directes
Ara en la televisió
MERIDIÀ ZERO
Ara en la ràdio
LÍNIA DE FONS (reemissió)

FACUA denuncia MSC Creuers per incloure en les tarifes un pagament obligatori de propines per al personal

L'associació defensora dels consumidors porta la companyia italiana davant el Ministeri de Consum en considerar que es tracta d'una "clàusula abusiva"

Dos grans vaixells de MSC en aigües d'Alacant / 'À Punt NTC'

Facua-Consumidors en Acció ha denunciat la companyia italiana MSC Creuers davant el Ministeri de Consum per cobrar a la clientela una propina obligatòria per l'estada en el vaixell. L'associació, que vetla pels drets dels consumidors i les consumidores a Espanya, considera que aquesta pràctica és contrària a la llei general per a la defensa dels consumidors i usuaris. En concret, la línia de creuers inclou en el preu final dels paquets una "quota de servei d'hotel", segons assenyala al web, que es correspon amb el que comunament s'entén com una propina. En aquest cas, destinada al personal encarregat d'allotjar i atendre els hostes.

L'associació demana al departament liderat per Alberto Garzón que investigue aquests fets i incoe, si cal, un expedient sancionador contra MSC Creuers, perquè consideren que estem davant d'una "clàusula abusiva" que va en contra dels drets dels consumidors. "Els clients es veuen obligats a abonar un import extra per un concepte que no correspon a cap bé o servei que hagen adquirit, sinó que és un cost que l'empresa imposa com a propina als usuaris de forma totalment arbitrària i unilateral per a cobrir una despesa de personal que ha de ser sufragada exclusivament per la mercantil", assenyala Facua. El col·lectiu precisa que, en tot cas, una propina és una quantitat extra de diners que la clientela aporta voluntàriament a la plantilla, "però en cap concepte l'empresa pot obligar" a pagar-la.

Efectivament, MSC Creuers dedica un apartat del web de reserves per a definir el que comercialitzen com a "quota de servei d'hotel obligatòria". "Durant el teu creuer, coneixeràs al personal del vaixell, el qual et brindarà un excel·lent servei. Aquest personal està format per tants altres membres de la tripulació que treballen en el vaixell per a garantir que gaudisques de cada moment a bord", assevera la companyia. La tarifa es cobra de manera individual a tot el passatge de més de dos anys. És la mateixa per a totes les destinacions i oscil·la entre 6 i 12 euros per dia en funció de si són o no menors de dotze anys.

Què diu la llei?

Facua exposa el marc legal que sustenta la denúncia davant el Ministeri de Consum. L'última versió en vigor de la llei general per a la defensa dels drets dels consumidors i usuaris entén una "clàusula abusiva" com "la imposició (...) de béns i serveis complementaris o accessoris no sol·licitats". I afig que també entren en aquesta consideració "els increments de preu per serveis accessoris, finançament, ajornaments, recàrrecs, indemnització o penalitzacions que no corresponguen a prestacions addicionals susceptibles de ser acceptats o rebutjats, en cada cas expressats amb la deguda claredat o separació". En la mateixa línia, la mateixa llei estableix que "són infraccions en matèria de defensa dels consumidors i usuaris (...) l'incompliment de les normes reguladores de preus, la imposició injustificada de condicions sobre prestacions no sol·licitades o quantitats mínimes o qualsevol altre tipus d'intervenció o actuació il·lícita que supose un increment dels preus o marges comercials".

El Ministeri de Consum té potestat sancionadora des de maig del 2022, recorda la plataforma de consumidors. Recentment, va obrir el primer expedient sancionador a la promotora del Reggaeton Beach Festival per no permetre accedir als recintes amb menjar i beguda ni pagar en efectiu. També té en el punt de mira diverses aerolínies per cobrar l'equipatge de mà, entre les quals estan Ryanair, Vueling, Easyjet i Volotea.

També et pot interessar