Famílies afectades per les incidències en el transport escolar porten la protesta a la Conselleria d'Educació
Reclamen més contundència a l'administració autonòmica per a posar fi als problemes que encara continuen i afecten una quinzena de col·legis
Més de deu dies després de l'inici del curs escolar, els problemes en el transport de xiquets i xiquetes continuen sense resoldre's del tot. Les incidències persisteixen i famílies de l'alumnat de diversos centres escolars veuen encara com els autobusos no arriben, fan tard o no compleixen les condicions necessàries per a traslladar-los. Farts de denunciar aquests episodis, han decidit portar les protestes a les portes de la Conselleria d'Educació a València, a l'avinguda de Campanar. Convocats per la Federació d'Associacions de Mares i Pares d'Alumnes (Fampa), desenes de persones s'han concentrat en la seu principal del departament que dirigeix el conseller José Antonio Rovira (PP) per a exigir solucions "urgents".
Educació ja ha obert un expedient sancionador a l'empresa concessionària, la gallega Monbus, per incomplir el servei. Però les famílies afectades reclamen més "contundència" i que finalment es pose fi a l'odissea que suposa per als fills i filles arribar a escola. Rovira ha eixit a rebre els manifestants acompanyat del secretari autonòmic d'Educació, Daniel McEvoy, i el director general de Centres Docents, Jorge Cabo, per a escoltar les reivindicacions i queixes. El conseller, que ha estat amb els pares i mares vora mitja hora, s'ha compromés a comprovar a quin grau d'incompliment ha arribat la contracta a través de la inspecció educativa i a aplicar-hi les sancions pertinents, però no els ha pogut concretar en quina data es resoldrà la situació. El que sí que ha fet és demanar a la Direcció General de Transports de la Generalitat i a la Guàrdia Civil col·laboració per a detectar incidències i actuar-hi davant d'elles.
Un rosari d'anomalies
El caos va esclatar l'11 de setembre, el primer dia d'escola, quan un miler d'estudiants de primària, secundària i educació especial de diverses poblacions valencianes no pogueren anar a classe a hora perquè els autocars no s'hi van presentar. Monbus va explicar aleshores que va ser un malentés perquè aquell dia faltaren catorze conductors a la faena, però ningú havia avisat les famílies.
Les incidències, però, han continuat perpetuant-se en els dies posteriors. La llista és llarga i ja encadenen nou dies consecutius: autobusos que no cobreixen la ruta, retards, rampes elevadores per a cadires de rodes que no funcionen, vehicles sense adaptar, conductors que desconeixen el camí als col·legis... Hi ha catorze línies i una quinzena de centres afectats des de fa setmana i mitja per la incapacitat la concessionària de garantir correctament el servei. Són escoles ubicades a Torrent, Alzira, Algemesí, Xest, Picassent, València i pedanies com el Saler. El problema és especialment sagnant per als centres d'educació especial amb alumnat de mobilitat reduïda o amb autisme, a qui els canvis de rutina els afecten molt més que a la resta.
El president de l'AMPA del col·legi l'Encarnació de Torrent, Javier Parrilla, ha explicat a À Punt que algunes famílies han hagut de contractar gent per tal que s'encarregue aquestes dues setmanes de portar els fills i filles a l'escola, siga en cotxe o en taxi. Marisol, presidenta de l'Ampa de l'escola Pla de la Mesquita de Xàbia implora a la Conselleria que "per favor, no els deixe de costat".
Però el cert és que, més enllà de retards, conductors perduts o absències d'autobusos, el rosari d'incidents també incorpora alguns episodis més inquietants. Sense anar més lluny, conta Rubén Pacheco, president de la Confederació Gonzalo Anaya, ahir mateix un dels autocars va haver de parar-se enmig de la carretera 40 minuts i baixar la xicalla "perquè feia pudor de cremat". Seria el segon succés d'aquestes característiques que ocorre en la flota de Monbus, ja que el conseller Rovira va avançar en À Punt que han tingut constància d'un altre que va incendiar-se a Moixent, afortunadament buit. L'estat del parc d'autocars en què es trasllada als menuts, i sobretot la procedència, és altra de les qüestions que preocupa a les famílies: "De sobte arriben autobusos rematriculats, ens diuen que són nous, però venen de la República Txeca", comenta el pare d'un estudiant del CEIP Lluís Santàngel del Saler. Així les coses, una família d'Alginet ha presentat una denúncia davant la Guàrdia Civil i animen a altres a fer el mateix.
Cap responsable de l'adjudicatària gallega ha volgut fer declaracions a aquest mitjà i es remeten a un comunicat publicat recentment en els principals diaris valencians amb què donen per explicats els motius de les incidències en les rutes d'autobús. Monbus acusa l'anterior concessionària, la Unió Temporal d'Empreses (UTE) València 23 —que va presentar un recurs contenciós administratiu contra l'adjudicació—, de tindre una actitud "obstruccionista". De fet, el conseller d'Educació, en una entrevista en Les notícies del matí en la ràdio d'À Punt, parlava de "guerra d'empreses" i assegurava que el problema està motivat per un conflicte laboral entre les dues companyies d'autobusos.
València 23, a qui l'Administració autonòmica ha assignat un altre lot de rutes escolars, nega les acusacions i assegura que ells traslladaren tota la informació del personal, inclosos els telèfons dels conductors, tant a la nova contracta com a la Conselleria d'Educació. Apunta, a més, que ja van advertir Rovira que veien unes "deficiències molt grans" en l'empresa gallega, sobretot pel que fa a la capacitat de la flota. "Com s'està demostrant", ha puntualitzat Juan José Yuste, gerent de l'UTE València 23.