Negar-se a atendre en valencià pot costar-li més de 3.000 euros a un restaurant del Grau de Castelló
L'Oficina de Drets Lingüístics de la Generalitat avisa als responsables que la discriminació denunciada per un veí de Xàtiva pot constituir una infracció lleu
Un restaurant del Grau de Castelló podria ser sancionat amb una multa de fins a 3.005 euros per haver-se negat a atendre la comanda d'una família que volia dinar en l'establiment i que havia demanat en valencià. "Esto es España y, si quieres que te sirvamos, lo pides en castellano", li va etzibar el gerent a Rafa Simó, l'afectat, segons ell mateix va denunciar en les xarxes socials a través de la Plataforma per la Llengua del País Valencià. Aquest veí de Xàtiva va posar el cas de discriminació lingüística que va patir en coneixement de l'Oficina de Drets Lingüístics (ODL) de la Generalitat, que ara s'hi ha pronunciat.
L'entitat, encarregada de preservar els drets lingüístics de la ciutadania, ha enviat al restaurant una resolució a la qual ha tingut accés À Punt NTC en què els informa que ningú pot ser discriminat per raons de llengua, i que els clients tenen dret a utilitzar qualsevol de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana, que són el valencià i el castellà.
A més, els avisen que els fets denunciats poden ser constitutius d'una infracció lleu en matèria de consum per haver patit discriminació en "l'accés als béns i a la prestació de serveis", i que pot comportar una sanció d'advertència de 3.005 euros. Així s'estableix en la Llei 1/2011, de 22 de març, de la Generalitat, per la qual s'aprova l'Estatut de les persones consumidores i usuàries de la Comunitat Valenciana.
Per tot açò, l'Oficina recomana al local que informe la plantilla que ha de respectar els drets lingüístics de la clientela i, si cal, proporcionar-los la formació necessària per a poder atendre també en valencià. "Amb la finalitat que no es tornen a produir fets com els exposats i, en compliment del que preveu el decret 187/2017, aquesta oficina li ofereix l'assessorament i la informació sobre els recursos que contribuïsquen al foment de l'ús del valencià en el seu àmbit d'actuació", finalitza el document.
A l'afectat, l'ODL l'informa que traslladarà la reclamació interposada als òrgans que tenen la competència de consum.
"Si quieres que te sirvamos, hablas en castellano"
Els fets denunciats per Rafa Simó van ocórrer el passat diumenge 1 d'agost, tal com va relatar a À Punt NTC, quan va acudir a dinar al restaurant Suquet de Rap del Grau de Castelló durant les vacances. Quan va fer la comanda, ell es va dirigir en valencià a una de les cambreres, que ja es va negar a atendre'ls si no li parlava en castellà. Després, es va adreçar a ells l'encarregat de la terrassa, insistint que no els servirien si parlaven en valencià. Finalment, contava aquest veí de Xàtiva, va intervindre el gerent del restaurant, que els va retraure: "A mí me parece muy bien que quieras hablar en tu dialecto, pero esto es España, y si quieres que te sirvamos, lo haces en castellano".
Després dels fets, Rafa va resoldre dirigir-se a la Plataforma per la Llengua, que el va assessorar sobre el procediment que calia seguir per a denunciar el que havia passat. Uns fets que el mateix local va negar en les xarxes socials. Així les coses, va presentar una denúncia al Ministeri de Consum i a l'Oficina de Drets Lingüístics.
Suquet de Rap nega els fets
En el compte de Facebook de Suquet de Rap va explicar que la cambrera que va atendre les persones afectades era madrilenya i que, “per raons òbvies”, no entenia el valencià. Així i tot, asseguren que van demanar “molt amablement” als clients que canviaren al castellà, i s'hi van negar -segons diuen- “de males maneres”.
“Nosaltres no prohibim l’ús de cap llengua als nostres establiments. Som amants de les llengües i, sobretot, de la nostra, el valencià", afirmen en la publicació en les xarxes.