La flota mediterrània es manifesta a Madrid contra la reducció dels dies de pesca de la UE
Hui i demà es concentren davant de la seu de la Comissió Europea a Madrid, i es pararan els ports i les llotges
El sector pesquer del Mediterrani amarra els vaixells este dilluns i demà dimarts per a manifestar-se a Madrid i als ports contra la proposta de la Comissió Europea (CE), que retalla un 79% els dies a la mar, fins a les 27 jornades a l'any, per als vaixells d’arrossegament.
A Madrid, els dos dies la protesta serà davant de l’edifici de la Comissió Europea (CE) a Espanya, i es manifestaran a les 13:30 hores contra la proposta que negocia el Consell de Ministres de la Unió Europea (UE) des d’este dilluns a Brussel·les; mentre que en la majoria dels ports pararan els vaixells i les llotges, i també es preveuen concentracions.
En les protestes davant de la seu de la CE participaran representants de les flotes dels ports del Mediterrani: Andalusia, les Balears, Catalunya, la Comunitat Valenciana i Múrcia.
La protesta, organitzada per la Federació Nacional de Confraries de Pescadors (FNCP) i la patronal d'armadors Cepesca, coincideix amb la negociació de les possibilitats pesqueres per al 2025 pels ministres de Pesca, on la limitació de l'arrossegament del Mediterrani és el punt més tibant.
Els pescadors, que entregaran un manifest a la representació de la CE i el llegiran durant els dos dies de concentracions, demanen que el Consell de Pesca de la UE frene la proposta de la CE de retallar un 79% els dies a la mar per als vaixells d’arrossegament del Mediterrani el 2025, fet que suposa una reducció de l’activitat dels 130 dies actuals a una mitjana de 27 o 28 dies en el cas espanyol. A més, la proposta de la CE rebaixa un 30% els límits de captura per a la gamba roja.
El sector pesquer ha denunciat que la proposta és una “amenaça de mort” per als ports del Mediterrani. La retallada afecta 556 vaixells d'Andalusia, les Balears, Catalunya, la Comunitat Valenciana i Múrcia, 3.000 llocs de treball a bord d’eixes embarcacions (un 10% del total de la flota espanyola) i 17.000 llocs de treball indirectes.
Espanya, Itàlia i França rebutgen la proposta, i, en l'àmbit espanyol, el govern i les comunitats autònomes mediterrànies han expressat una oposició comuna a les retallades.
Els armadors i les confraries han alertat que la reducció de jornades a la mar per a vaixells d’arrossegament posa en risc l'activitat econòmica als ports i fins i tot té repercussió indirecta i efecte bumerang en els vaixells d'altres arts per eixa pèrdua de negoci.
El president de la Generalitat, Carlos Mazón, ha alertat que la decisió de la Unió Europea de reduir els dies de pesca provocarà el “desmantellament” del sector, amb una pèrdua econòmica anual de 85 milions d'euros i l'eliminació de 4.000 llocs de treball directes i indirectes a la Comunitat Valenciana. Per totes estes raons, Mazón exigeix al govern d'Espanya “determinació” en la defensa del sector pesquer i “fermesa” en la negociació amb Brussel·les perquè revertisca esta decisió.
Per la seua part, l'eurodiputada socialista Leire Pajín, va exigir este divendres a la Comissió Europea una nova proposta per als dies de pesca en el 2025 que incloga "dades actuals" i ha demanat un pla integral per al Mediterrani amb ajudes al sector pesquer de l’arrossegament valencià. Així mateix, Pajín ha assenyalat que la comunitat de la pesca d’arrossegament, "un sector fonamental en la Comunitat Valenciana", està molts anys "fent un enorme esforç en la reducció d’activitat" per a limitar quasi un 40% l'activitat i garantir-ne així la sostenibilitat".