La Generalitat incorpora desballestadors de tot Espanya per a accelerar la retirada de cotxes de les campes

La Conselleria de Medi Ambient ultima un dispositiu per a buidar estos espais habilitats en col·laboració amb els ajuntaments i el suport d'empreses transportistes

Un camió desballestador s'emporta dos cotxes sinistrats d'una campa
Un camió desballestador s'emporta dos cotxes sinistrats d'una campa / Generalitat

La Conselleria de Medi Ambient, Infraestructures i Territori ha facilitat punts de desballestament de tot Espanya per a accelerar la retirada dels milers de vehicles danyats per la dana que s'acumulen a les campes fora dels municipis. El govern valencià, en col·laboració amb els ajuntaments, ultima un dispositiu per a buidar estos espais habilitats amb el suport d'empreses transportistes. Tal com ha confirmat el conseller de Medi Ambient, Infraestructures i Territori, Vicente Martínez Mus, volen incorporar al procés desballestadors d'altres punts del país amb l'objectiu d'agilitzar les tasques.

Sobre el terreny ja treballen efectius dels centres autoritzats de tractament (CAT) d'altres comunitats, com ara Aragó, Galícia o Madrid. Estes són les úniques instal·lacions habilitades per a rebre els vehicles quan se'ls acaba la vida útil, emetre'n els certificats de destrucció i tramitar-ne la baixa definitiva del registre de la Direcció General de Trànsit.

D'esta manera, els consistoris podran "disposar de més recursos per a intensificar els treballs", ha subratllat Martínez Mus, que ha remarcat que la Generalitat ha estat al costat de les entitats locals "des del primer moment". "Primer, retirant vehicles amb recursos propis de les zones més pròximes a infraestructures essencials, i després de la publicació del reial decret llei del govern [espanyol], col·laborant perquè els desballestadors actuaren de manera directa amb els municipis", ha remarcat.

Amb esta nova mesura, la Generalitat, malgrat no tindre competències per al buidatge de les campes, vol complementar el treball dels ajuntaments junt amb els CAT. "Estos actors són els únics que compten amb el permís per a fer els treballs de descontaminació necessaris i continuaran sent fonamentals, però disposaran d'un suport extra perquè els vehicles deixen d'acumular-se als municipis", ha indicat el titular de Medi Ambient.

La Conselleria estima que ja s'han tret més de 40.000 vehicles i que el ritme de treball actual permet buidar-ne un miler en cada jornada de treball. Uns registres que s'incrementaran amb esta nova iniciativa i altres de complementàries com ara l'autorització de fragmentadores. "Per este motiu, és necessari que el govern [espanyol] hi incorpore pèrits perquè tot el procés es puga dur a terme amb agilitat", ha reclamat el titular de Medi Ambient.

Martínez Mus ha recordat que, segons el decret mateix de l'executiu estatal, esta competència "correspon a l'administració titular de les zones on estan emmagatzemats". "Per tant, si es troben als llits [dels rius], la retirada correspon al govern, mentre que, si es troben en vies autonòmiques, se n'ha d'encarregar la Generalitat i, en el cas de les parcel·les municipals, els ajuntaments" ha incidit.

Cal recordar que la Generalitat duu a terme un control de matrícules de tots els turismes que es remeten periòdicament per a incloure'n les dades de localització en l'aplicació desenvolupada perquè les persones interessades puguen consultar-ne la ubicació. D'esta manera, es garanteix la traçabilitat per a facilitar que els usuaris localitzen els cotxes, han destacat des del Consell.

També et pot interessar

stats