Dos germanes del Real de Gandia, nominades a millors professores d’Espanya

La satisfacció més gran és que haja sigut l’alumnat qui haja volgut reconéixer la nostra tasca en l’aula”

Lucía i Rosma Yagüe Mallans, nominades a millors professores d’Espanya
Lucía i Rosma Yagüe Mallans, nominades a millors professores d’Espanya / À Punt NTC
05 d'octubre 2024 - 07:30

Entre els records d’infància i adolescència que més marcats queden en la nostra memòria, sovint hi ha la figura d’un professor o d'una professora que més enllà de fer-nos entendre una assignatura, acaba tenint un paper important en el nostre desenvolupament com a éssers humans. 

Em sent superemocionada perquè estem ací perquè els alumnes es van comboiar a nominar-nos

Este és el cas de dos germanes que imparteixen classes a l’escola Las Colinas del Real de Gandia (Safor) i que han sigut nominades com a millors docents d’Espanya. Lucía i Rosma Yagüe Mallans són professores de matemàtiques i biologia (respectivament), tutores i, en el cas de Rosma, també és la directora del centre. Las Colinas és la mateixa escola on han crescut com a alumnes i docents i on la mare de les dos va ser mestra. 

“Suposa un orgull i un reconeixement de les coses ben fetes” explica Rosma emocionada, no només per la nominació, sinó també pel fet de compartir-ho amb la germana. “Lucía per a mi és un suport molt important al col·legi, és molt forta en algunes àrees en què jo no ho soc tant i el suport que jo hi trobe és fonamental” reconeix Rosma. Per a Lucía, anar acompanyada de la germana en un moment tan il·lusionant de la seua carrera també és tot un regal: “Ella ha sigut el meu referent sempre, i anar juntes pel premi seria un somni”, confessa.  

Els millors docents van més enllà d'una assignatura, ajuden a ser persones, a aprendre a pensar i sobretot a funcionar en un món tan complex Andrés Payà Rico - Doctor en Pedagogia i professor de la Universitat de València

Elles són dos de les 23 nominades en els Premis Educa Abanca 2024, un dels certàmens més prestigiosos en el món docent. En total, hi ha set nominacions valencianes. La iniciativa de presentar-les als premis —en els quals Rosma ja va ser finalista fa uns anys— va nàixer de l'alumnat. “Em sent superemocionada perquè estem ací perquè els alumnes es van comboiar a nominar-nos” conta Lucía, “Per a mi, que hagen pensat que podem ser les millors professores d’Espanya ja és el premi”, afig la saforenca. 

Entrevista a LucíaYagüe Mallans, nominada a millor professora d'Espanya
Entrevista a LucíaYagüe Mallans, nominada a millor professora d'Espanya / À Punt NTC

Segons han explicat alguns dels estudiants de Las Colinas per als micròfons d’À Punt, van prendre la iniciativa de presentar a les dos germanes “per la seua dedicació, tant dins com fora de l’aula”. 

En la primera ronda, el tribunal dels premis selecciona els nominats en funció de la quantitat de vots dels alumnes. Posteriorment, comença el procés de selecció per a decidir qui són els finalistes i en què es valoren altres qüestions, com ara publicacions o mèrits acadèmics. 

“Un bon professor és aquell que més enllà d’ensenyar-nos els continguts, ens ensenya a ser persona”

Entre les qüestions que fan que certs docents destaquen i es convertisquen en referents per a l'alumnat que es creua en la seua carrera està “la capacitat d’anar una mica més enllà” del que és purament acadèmic. Així ho explica Andrés Payà Rico, doctor en Pedagogia i professor de la Universitat de València, qui, en una entrevista per a À Punt, identifica la capacitat de trencar eixa distància imaginària que es genera entre els estudiants i els professors com una de les claus per a ser “exemple” i un “model” en la vida d’un alumne. Payà explica este procés des del punt de vista de la neurobiologia: “Hi ha el que es coneix com les cèl·lules espill, que són les que ens permeten aprendre de l’exemple, és a dir, aprendre del que veiem en els altres.” Segons este doctor en Pedagogia, estos docents “van més enllà d'una assignatura, ajuda a ser persones, a aprendre a pensar i, sobretot, a funcionar en un món tan complex”.

Per a Lucia, este és precisament un dels objectius que aplica en la seua manera d’entendre la professió. “No només done classe de matemàtiques,” detalla Yagüe, “també tenim molt en compte i donem moltíssima importància a la seua formació com a persones". Les dos professores nominades, que també són tutores de primer i segon de batxillerat, són conscients que tenen entre mans persones que estan passant “per una etapa de la vida molt important tant en l'àmbit personal com acadèmic” i que és fonamental per a ells tindre un “acompanyament en tots els aspectes”.

També et pot interessar

stats