Google, Facebook, X i TikTok han de moderar els continguts per una nova llei europea

La llei de serveis digitals de la UE busca "protegir la llibertat d'expressió davant de decisions arbitràries", segons el comissari de Mercat Interior, Thierry Breton

GOOGLE-ITALY/ANTITRUST
El logo de Google en una imatge d'arxiu / Charles Platiau (Reuters)

Un total de dènou grans plataformes o cercadors digitals —com Facebook, Google, X (l'antic Twitter) o TikTok— han de moderar els continguts a partir d'aquest divendres. Les disposicions de la llei de serveis digitals de la Unió Europea, una norma aprovada des del passat 16 de novembre, es comencen a aplicar hui.

Aquesta llei, coneguda com a DSA, "està ací per a protegir la llibertat d'expressió davant de decisions arbitràries i, al mateix temps, protegir els nostres ciutadans i democràcies", ha assegurat el comissari europeu de Mercat Interior, Thierry Breton.

A partir del 25 d'agost, les companyies almenys amb 45 milions d'usuaris actius mensuals han d'adaptar-se a aquesta llei i complir amb els nous requisits de transparència sobre el contingut en internet i protecció dels menors. Són TikTok, X, Instagram, Viquipèdia, Zalando, AliExpress, Amazon, l'AppStore d'Apple, Bing, Booking, Facebook, diversos serveis de Google —Search, Play, Maps i Shopping—, LinkedIn, Pinterest, Snapchat i YouTube.

"La moderació del contingut no significa censura. A Europa no hi haurà un Ministeri de la Veritat. El que hi haurà serà transparència. En processos algorítmics, bots i anuncis personalitzats", ha asseverat Breton. Des de febrer aquesta llei s'aplicarà també a plataformes de menor mida, i d'ací a dos mesos les dènou grans plataformes hauran de publicar els primers informes de transparència.

"Han tingut temps suficient per a adaptar els seus sistemes a les noves obligacions en matèria de transparència, privacitat, retirada de continguts i productes il·legals, protecció dels usuaris vulnerables i lluita contra la desinformació", ha indicat el comissari.

En què consisteix la nova llei?

La llei de serveis digitals obliga les plataformes a eliminar ràpidament el contingut il·legal que existisca en les seues pàgines web, sempre que en tinguen coneixement. A més, els sistemes d'intel·ligència artificial hauran d'especificar si el contingut que mostren són vídeos o imatges falses, sempre que suposen un risc per a la salut física o mental.

També serà una prioritat la protecció de la infància, així com la lluita contra la desinformació —inclosa la propaganda prorussa—, en particular de cara a les elecciones europees de l'any que ve.

Quan un contingut resulte moderat, l'autor rebrà informació detallada del perquè i de com apel·lar. La plataforma ha de posar en marxa un sistema d'apel·lacions i el regulador nacional, si és necessari, serà el que es pronuncie en última instància. Si atorga la raó a l'usuari, la plataforma haurà de restaurar el contingut i pagar pels costos.

Pel que fa a la recomanació de contingut, les empreses hauran d'explicar per què ho fan en funció del perfil de l'usuari, i hauran d'oferir la possibilitat que la informació que veuen no estiga basada en les seues dades personals. També estan obligades a especificar clarament si una informació té caràcter publicitari, així com qui n'és el promotor. La publicitat personalitzada a menors d'edat queda prohibida.

Els anomenats "patrons foscos", trucs dissenyats per a enganyar i manipular els consumidors per tal que prenguen decisions probablement contràries als seus interessos, també queden prohibits.

Les companyies hauran de fer informes anuals per a comprovar que compleixen tots aquests requisits i tant les autoritats com investigadors externs podran tindre accés al disseny dels seus algoritmes, que determinen el contingut que els usuaris veuen en internet.

Com es controla i sanciona la llei?

L'incompliment de la nova llei comporta la possibilitat de multes de fins al 6% de facturació anual a nivell global. La Comissió Europea ha posat en marxa a Sevilla el nou Centre Europeu per a la Transparència Algorítmica, que aportarà anàlisis tècniques i avaluacions d'algoritmes per a comprovar si les plataformes compleixen amb els requisits.

La llei també confereix a la Comissió nous poders per a fer complir la DSA, així com per a investigar i sancionar les plataformes quan estiga justificat. "Ara són entitats regulades de la mateixa manera que les institucions financeres", ha apuntat Breton.

L'Organització Europea de Consumidors ha recalcat en un comunicat que aquesta llei és "imprescindible" perquè les plataformes no seguisquen "fent els ulls grossos" davant de continguts il·legals i ha lamentat que empreses com Amazon o Zalando estiguen lluitant contra la seua designació com a grans plataformes. Per la seua banda, Google ha assegurat que han dut a terme adaptacions i que s'han "avançat a l'entorn normatiu actual".

"Complir amb la DSA no és un castic, és una oportunitat perquè aquestes plataformes d'internet reforcen el seu valor de marca i reputació com un lloc de confiança", ha resumit el comissari francés.

També et pot interessar

stats