El govern autoritza licitar per 30,2 milions la redacció dels projectes de la nova estació central de València

El Ministeri de Transports remarca que es convertirà en el centre neuràlgic del transport ferroviari de viatgers de proximitat, d'alta velocitat i del corredor mediterrani

Estació del Nord de València
Estació del Nord de València en una imatge d'arxiu / Diego Delso (Viquipèdia)

El ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, ha anunciat a través d’una publicació en el seu perfil d’X que el Consell de Ministres d'este dilluns ha aprovat licitar, per 30,2 milions d’euros, la redacció dels projectes de la nova estació central de València. La infraestructura serà, segons afirma Puente, “una fita arquitectònica” que permetrà unir els serveis de Rodalia, alta velocitat i el corredor mediterrani. "La nova estació central està cridada a convertir-se en centre neuràlgic del transport ferroviari de viatgers de proximitat, d'alta velocitat i del corredor mediterrani", ha afegit el Ministeri en un comunicat posterior.

L’anunci compleix amb els terminis proposats pel mateix Puente al març, quan va dir que els plecs per a licitar la redacció del nou projecte estarien preparats abans de la fi de l’any. Segons la informació que va avançar el ministre en un desdejuni informatiu sobre el tema, d’este concurs eixirà el disseny de l’edifici de la nova estació.

La construcció d’una nova estació intermodal que aglutine tots els serveis de tren de la ciutat de València forma part del projecte per a soterrar les vies del tren, que actualment arriben al centre de la ciutat, on està situada l’Estació del Nord. Este projecte, que es va començar a plantejar ja el segle passat, ha canviat i evolucionat molt en els últims vint anys des que l’acordaren el govern central i l’Ajuntament de la ciutat el 2003.

De fet, després de dos dècades de tramitacions, el projecte ha tingut fins ara cinc dissenys diferents i el resultant de la nova licitació anunciada hui en serà el sext.

La idea, segons va avançar Puente fa uns mesos, és seguir els exemples d’altres grans estacions com Bilbao Abando - Indalecio Prieto o Madrid Chamartín - Clara Campoamor, per a fer confluir en un mateix edifici les línies de Rodalia —que ara operen a l’Estació del Nord— amb l’alta velocitat i la llarga distància —que operen des de l’estació de Joaquim Sorolla, provisional fins que estiga operativa l’estació central. Així mateix, la nova estació estarà connectada amb les línies de metro. 

Com serà l'estació

El Ministeri ha donat alguns detalls del projecte que vol concretar. "L'estació central es configurarà com una estació subterrània integrant serveis ferroviaris tant d'ample convencional com d'ample estàndard. Les vies quedaran soterrades en un tram d'aproximadament 1.200 metres, des del final de les obres del canal d'accés", ha explicat.

El projecte inclou àrees d'aproximació a l'edifici i aparcament públic; vestíbul, zones d'espera i de control d'accessos; zona d'andanes; àrees comercials i de restauració; equipaments terciaris; dependències tècniques, etc. A més, ha remarcat que es desenvoluparà la connexió i integració de l'estació amb l'entorn en tots els àmbits (urbà, urbanístic i paisatgístic), i remarca que dona "especial importància als vianants".

Transports també remarca que una altra part important en els treballs de redacció serà "l'anàlisi del futur de l'edifici de viatgers de València Nord, declarada bé d'interés cultural, en relació amb la nova estació central. En este sentit, es contemplaran totes les actuacions precises perquè l'edifici puga, si és el cas, adaptar-se a nous usos".

També et pot interessar

stats