El govern espanyol aprova este dimarts endurir els criteris per a crear noves universitats

En l’últim quart de segle no s’ha obert cap centre públic però s'han creat 26 universitats privades

Estudiants universitaris entrant a la facultat en una imtage d'arxiu
Estudiants universitaris entrant a la facultat en una imtage d'arxiu / Shutterstock

El govern espanyol aprova este dimarts endurir els criteris de creació de noves universitats amb la finalitat que els informes que han d'emetre les agències com l'ANECA o d'avaluació autonòmiques siguen vinculants i preceptius i perquè es garantisca un mínim de 4.500 estudiants en els primers cinc anys d'exercici d'estos centres.

Així ho ha anunciat el president de l’executiu estatal, Pedro Sánchez, en l'acte "En defensa d'una universitat de qualitat, clau per a l'ascensor social", en la seu d'Escola Pia de la UNED, en el qual a més ha assegurat que es reforçarà i doblaran els títols que emet esta universitat pública per a competir amb les privades.

Per això, el Consell de Ministres aprova dimarts tramitar d'urgència la reforma del reial decret de 2021 de creació, reconeixement i autorització d'universitats i centres universitaris, i d’acreditació institucional d’estos espais. 

Sánchez: "No poden ser una màquina expenedora de títols"

Entre les mesures que l'executiu espanyol vol incloure està la de garantir la solidesa econòmica de la institució o empresa que crea el centre i que oferisca un 10% de places d'allotjament universitari. “Reforçar les exigències per a garantir que les universitats tinguen projectes de qualitat. No poden ser una màquina expenedora de títols. Cal perseguir les pràctiques que atempten contra els estàndards de qualitat universitària”, ha dit Sánchez després de recordar que a la Comunitat de Madrid s'ha “posat en marxa” un model de retallades des del 2016 i que les universitats d'Andalusia fa sis anys que mantenen el seu pressupost congelat.

“El mètode és el següent, primer retallen recursos (de la universitat pública) per a minar el funcionament, després es qüestionen els serveis i la qualitat, i quan la deterioració és evident, privatitzen, i la presenten com l'única eixida”, ha assenyalat el president del govern espanyol.

En este sentit, l'actualització del decret de 2021 contemplarà que l'informe de la Conferència General de Política Universitària (CGPU) —on està el Ministeri i les comunitats autònomes— així com els que emet l'ANECA i les agències autonòmiques equivalents en les comunitats autònomes, siguen vinculants.

Cap centre públic des de 1998

A més d'obligar que la massa crítica dels nous centres arribe a un mínim de 4.500 estudiants en els primers cinc anys d'exercici i s'exigisca experiència en gestió universitària als promotors dels centres, la nova llei garantirà l'allotjament per als estudiants. A més, hi haurà requisits més estrictes en matèria d'investigació i les universitats en línia es crearan sota l'àmbit estatal i no de les comunitats autònomes “i només podran ser aprovades per les Corts Generals”.

Des que es va obrir en 1998 l'última universitat pública a Espanya, s'han creat 26 universitats privades, deu autoritzades en l'última dècada i nou esperen avaluació d'expedient d'obertura, ha recordat Sánchez, que ha incidit en el fet que les universitats “no poden ser una fàbrica de títols sense garanties”.

També et pot interessar

stats