El govern espanyol estudia implantar un pagament “simbòlic” a les autovies gratuïtes
Els transportistes rebutgen aquesta mesura perquè, al·leguen, el sector ja paga cada any 12.000 milions en impost d'hidrocarburs.
El Ministeri de Foment estaria plantejant-se la possibilitat de cobrar per utilitzar les autopistes que ara per ara són gratuïtes. Seria, en tot cas, un pagament “simbòlic” que equivaldria a la desena part del que costen de mitjana les autopistes de peatge.
La idea, de moment, està en fase d’estudi i és una de les alternatives que té damunt de la taula el govern espanyol en funcions, que intenta dissenyar un model per a assegurar la viabilitat de la xarxa d’autovies de l’Estat, segons una informació que publica aquest dimarts el diari El País.
Els fons recaptats permetrien baixar el peatge de les autopistes que encara són gestionades per gestors privats. D’aquesta manera, el model que estudia Foment es complementari de l’alliberament del peatge d’aquelles autopistes que acaben el període de concessió. És el cas, per exemple, de l’AP-7, que travessa la Comunitat Valenciana i s’alliberarà a partir de l’1 de gener del 2020.
La taxa, de moment hipotètica, ja té el rebuig del col·lectiu de transportistes. Al·leguen que el sector ja paga cada any 12.000 milions en impost d'hidrocarburs i que un de nou suposaria una pèrdua de competitivitat.
En ser-hi preguntat en una entrevista en Telecinco, el ministre de Foment en funcions, José Luis Ábalos, ha explicat que la possibilitat d'aquest pagament "simbòlic" s'ha de debatre però que, en qualsevol cas, el debat encara no ha començat.
El secretari general d'Infraestructures en funcions del Ministeri de Foment, Julián López, ha confirmat a À Punt que la decisió no està presa i que el debat que es vol obrir és si es continuarà pagant la conservació i el manteniment de les autovies a través dels Pressupostos Generals de l'Estat, com fins ara, o si s'opta "per una fórmula en què siguen els usuaris de la infraestructura els qui paguen una part de la conservació i el manteniment".
Finançament alternatiu després d'alliberar l'AP-7
Mentrestant, els ajuntaments valencians, que ara reben ingressos econòmics derivats dels pagaments abonats per les concessionàries (Abertis, en el cas de l’AP-7), com l’impost de béns immobles (IBI), busquen fórmules de finançament a partir de l’any que ve, quan deixen de cobrar-los.
A la comarca de la Safor hi ha huit pobles afectats per l’alliberament de l’AP-7, i per això demanen un pla d’adaptació que permeta compensar la pèrdua d’ingressos. L’Ajuntament de Gandia, per exemple, deixarà d’ingressar vora 150.000 euros cada l’any, i el d’Oliva, més de 350.000.