El govern espanyol, la Generalitat i la Diputació es reparteixen la rehabilitació de 85 infraestructures clau en 27 municipis

L'Exèrcit alçarà ponts provisionals a Picanya, Riba-roja de Túria, Bunyol i Xest 

Veïns del barri de Vistabella de Picanya salven el barranc amb un pont casolà que fabricaren amb taulons, portes de casa i palés sobre les pedres i que ha reforçat una empresa privada.
Veïns del barri de Vistabella de Picanya salven el barranc amb un pont casolà que fabricaren amb taulons, portes de casa i palets sobre les pedres i que ha reforçat una empresa privada / À Punt NTC

Les riuades causades per la DANA han arrasat un grapat de ponts i passarel·les, a més de fer malbé camins i carreteres, infraestructures clau per a comunicar els municipis afectats. El govern espanyol i el valencià s'han repartit ara la reparació de 85 d'estes estructures en 27 termes municipals.

Tot i que en algunes poblacions treballaran conjuntament, el Ministeri de Transports assumirà la rehabilitació de 36 obres en nou municipis, mentre que la Generalitat intervindrà en 49 estructures, repartides en 18 localitats. La Diputació rehabilitarà 25 infraestructures viàries municipals, a les comarques de la Plana d'Utiel-Requena, la Foia de Bunyol, els Serrans i el Camp de Túria, on destinarà una inversió de vora 10 milions d'euros.

El repartiment s'ha decidit segons la vinculació de les diferents estructures amb la xarxa de l'Estat o amb l'autonòmica. A Algemesí, Beniparrell, Bunyol i Catarroja, les administracions de l'Estat i de la comunitat intervindran de forma conjunta. En nou municipis més, serà el ministeri que dirigeix Óscar Puente qui es farà càrrec de refer carreteres, ponts i camins. Mentrestant, la Conselleria d'Infraestructures assumirà el control de les obres en díhuit poblacions.

Ponts de la Segona Guerra Mundial 

En algunes poblacions, la reparació de ponts és urgent per a recuperar la mobilitat i garantir l’accessibilitat al veïnat afectat pel temporal. A Picanya, per exemple, només es manté un dels cinc ponts que tenia el municipi. Una passarel·la sobre el barranc de Poio permet ara tornar a connectar el barri de Vistabella, que havia quedat aïllat, amb la resta del nucli urbà. La van construir els veïns col·locant taulons, portes de casa i palets sobre les pedres i ara una empresa de la localitat l'ha millorada donant-li fermesa. Fins i tot han posat una barana perquè ningú caiga. Una solució provisional que estalvia al veïnat un llarg rodeig.

A Picanya, Riba-roja de Túria, Bunyol i Xest l'Exèrcit alçarà ponts provisionals, segons va confirmar la ministra de Defensa este dissabte. El desbordament del barranc de Poio va deixar pràcticament inaccessible esta última localitat, veïna de Xiva. Només un dels sis accessos a la població van suportar l'espenta de la riuada i ara els veïns han de travessar per passos provisionals per dins del barranc.

El transport públic encara no funciona i a les carreteres desfetes cal afegir el tren de Rodalia, també totalment inoperatiu. El més urgent és la preparació del terreny perquè la Unitat Militar d'Emergències alce el pont provisional que salvarà la CV-50. Un pont que porta per nom Mabey i que és com els que es construïen durant en la Segona Guerra Mundial. Es tracta d'una infraestructura de 4,20 metres d'ample i capacitat per a vehicles pesants, clau en situacions d’emergència.

Infraestructures reparades

El Ministeri de Transports citarà d'ací a poc els ajuntaments afectats per a impulsar la planificació i execució de les actuacions. Ha creat nou equips per a col·laborar de manera immediata en la reconstrucció de les carreteres danyades.

La setmana passada, Transports va recuperar la mobilitat a la zona metropolitana de València amb la reparació i reobertura de 147 km de carreteres (A-3, V-30, V-31, A-7, N-330 i N-3), dels 160 km afectats, incloent-hi la posada en servei del desviament provisional de l'A-7 sobre el barranc del Pedrís.

També s'ha recobrat el 99% de la connexió de Rodalia amb trens i 112 autobusos diaris, mentre es treballa en la reconstrucció dels trams de la C1, C2 i C3. La línia d'alta velocitat entre Madrid i València opera des de la setmana passada, i el port ha recuperat l'activitat.

La Generalitat ja ha començat a posar-se en contacte amb els municipis per a assumir les obres de la seua competència. L'administració autonòmica ja ha restablit la circulació en quasi la totalitat de les díhuit carreteres que es van veure afectades, incloses les vies CV-33, CV-390, CV-403, CV-42 i un tram de CV-36. S'ha recuperat el servei de tramvia de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) a València i l'Horta Sud, i es treballa per a restaurar la major part del servei de metro en dos setmanes. Al desembre s'espera reprendre la circulació de combois de la línia 1 des de València fins a l'Horta Nord. Les connexions cap al sud, la zona més castigada per la DANA, tardaran entre quatre i cinc mesos. Fins llavors, es mantindran les 20 línies d'autobús.

També et pot interessar

stats