Qui hauria de pagar la taxa per l'ús de les carreteres?

Associacions de transportistes i usuaris discrepen sobre aplicar la taxa al conjunt de la societat o només als conductors que en facen un ús intensiu

Vista aèria d'un tram de carreteres a València
Vista aèria d'un tram de carreteres a València / Shutterstock

El peatge per l'ús de les carreteres que el govern espanyol ha enviat a Brussel·les ha revifat ferides que encara no havien cicatritzat a la Comunitat Valenciana, un any després de l'alliberament de l'AP-7.

El secretari general de l'Associació Provincial d'Empresaris de Transport per Carretera, Carlos García, ha denunciat en Les notícies del matí la penalització que imposa la mesura per al sector i el possible impacte de l'eventual sobrecost en la competitivitat, l'economia i l'ocupació.

"És absurd dir que els que es beneficien de les carreteres són aquelles que les empren. Qui es beneficia de la mercaderia que transportem?", raona García. "Per la seua condició de bens públics essencials, les carreteres les han de pagar tots, perquè beneficien tothom", ha explicat. García ha advertit que aquest model l'apliquen els països centreeuropeus per a gravar els usuaris intensius de la xarxa de carreteres que no han contribuït en la construcció a través dels impostos i que, per tant, no seria exportable, des d'aquesta lògica, a un estat perifèric com l'espanyol.

El portaveu sectorial també ha recordat que el secretari d'Estat, Pedro Saura, va adquirir el compromís de no aplicar taxes sense acord previ amb el sector. "No sabem si es farà compatible aquesta promesa amb el que s'ha anunciat", ha dit Saura, que ha destacat la falta d'informació sobre el model que té al cap l'executiu de Pedro Sánchez.

Entre les idees que s'han filtrat hi ha la de traslladar el cost a qui contracta la càrrega, una possibilitat sobre la qual es mostra escèptic. "Estem expectants de saber si s'ha trobat una fórmula miraculosa en què el nostre contractador accepta, sense minva en el preu del nostre servei, que aquest tipus de taxa repercutisca en ell", ha explicat García.

L'alternativa dels usuaris: pagar a partir dels 10.000 km

Un punt de vista contrari ha manifestat, també en Les notícies del matí, el director general de l'Associació Espanyola de la Carretera, Jacobo Díaz.

L'associació és favorable a l'aplicació d'aquest cànon, però discrepa del fet que repercutisca en tota la ciutadania per igual. Com a alternativa, Díaz proposa una "bonificació de mobilitat" que grave el sobre ús, a partir dels 10.000 quilòmetres de recorregut anual, la qual cosa deixaria la taxa sense efecte per a un 40 o 50% de la població, segons les estimacions de l'associació.

Admet que aquesta proposta requeriria una alta implementació tecnològica, però creu que, en canvi, permetria oferir un sistema d'imposició flexible, amb preus distints segons les hores d'ús.

L'Associació Espanyola de la Carretera comparteix el diagnòstic del govern que hi ha un dèficit de manteniment de les carreteres que no cobreix el sistema impositiu actual, però adverteix que qualsevol taxa s'ha de limitar a cobrir el manteniment i no pot convertir-se en un sobrepagament, ja que la ciutadania ja ha pagat la infraestructura.

En tot cas, creu que l'enfocament de partida no ha sigut el correcte. "No és tant posar un cèntim o dos, sinó que s'ha de definir quina quantitat es necessita recaptar i després optimitzar el model perquè tinga el mínim cost per a la ciutadania".

L'Associació Espanyola de la Carretera adverteix de la necessitat que el sistema que finalment s'active contemple la totalitat de la xarxa viària principal, i no només les autovies de l'Estat. "Un model que s'aplique només a la xarxa d'alta capacitat seria una mala notícia, perquè transvasaria trànsit a carreteres d'inferior categoria i de perillositat més alta per a evitar els peatges", ha advertit.

D'esquerra a dreta, els portaveus de l'Associació Provincial d'Empresaris de Transport per Carretera, Carlos García, i de l'Associació Espanyola de la Carretera, Jacobo Díaz
D'esquerra a dreta, els portaveus de l'Associació Provincial d'Empresaris de Transport per Carretera, Carlos García, i de l'Associació Espanyola de la Carretera, Jacobo Díaz / À Punt NTC

També et pot interessar

stats