Què hi ha darrere de les elevades xifres d’adolescents amb problemes mentals?
Les veus expertes afirmen que l’educació emocional és clau per a solucionar-ho
El cas de l'IES La Moreria de Mislata, on actualment hi ha quinze procediments iniciats per conductes suïcides, autolesives o violentes, ha tret a la llum un dels fenòmens més preocupants que ens podem trobar als centres educatius. Segons la Fundació ANAR, durant el 2021 un 9% de les consultes de xiquets, xiquetes i adolescents que van atendre estaven relacionades amb idees o intents de suïcidi: un 5,5% referien autolesions i un 4,9%, ansietat. I segons el Centre Reina Sofia, a la Comunitat Valenciana un 42% dels joves entre 15 i 29 anys han tingut idees suïcides. La xifra més dramàtica és la dels joves que s'han llevat la vida. Entre gener i juny de l'any passat, van ser vint joves, un d'ells menor de quinze anys.
Però què hi ha darrere de les xifres? Per què els adolescents s’autolesionen i poden, fins i tot, pensar a llevar-se la vida?
À Punt Notícies ha parlat amb Vicent Prieto, catedràtic d’Orientació Educativa, psicòleg i psicopedagog, que afirma que la causa principal és el malestar emocional. “Estan patint, tant els que s’autolesionen com els que tenen comportaments suïcides”, sentencia.
La demanda d’atenció psicològica del jovent per problemes de salut mental s’ha incrementat un 20%. Però hi ha prou recursos per a fer-li front? El comissionat de la Generalitat per a la salut mental, Rafael Tabares, és ben clar: “No hi ha prou recursos”, afirma. Però també assenyala que el govern està fent prou per a posar-nos a l’altura de manera immediata amb el pla d’acció i el pla de xoc del 2022.
Els directors i directores dels centres educatius saben que el pressupost és limitat i que no es poden reforçar tots els centres. Per això proposen que hi haja un equip d’experts itinerant, indica Antoni González, president de l’associació de directores i directors. La idea és poder tindre’ls al centre en moments de molta urgència perquè els puguen ajudar a resoldre problemes puntuals.
Aquesta seria una mesura d’actuació quan es desencadena un problema, però Vicent Prieto té clar que la millor estratègia és la prevenció. I en aquest àmbit hi ha dues paraules clau: educació emocional. El catedràtic explica que una cosa és estar enfadat o enfadada i una altra agredir algú. En aquest sentit, diu que les emocions s’han de validar sempre, però les conductes no, i que cal ensenya a validar les emocions i fer front als problemes de forma no agressiva. “Si fem això, tenim molt guanyat en prevenció del suïcidi, autolesions i salut mental”, assegura.