Els homes han crescut sota estereotips de masculinitat
La gran majoria afirma que vol educar els fills de manera diferent.
L’estudi Hay que ser muy hombre, promogut per la marca Gillette, posa de manifest que els xiquets, hui ja homes, s’han criat sota els estereotips d’un masclisme ben manifest. Aquest informe l'han elaborat el mes de maig, amb una mostra de 2.000 persones de 18 a 59 anys a la península Ibèrica. Encara que el 69% dels homes enquestats assegura haver-se criat envoltat d'aquests estereotips, el 75% no s’identifica amb el model tradicional d’home.
Les dades de l’estudi exposen ben a les clares com era de difícil apartar-se d’uns valors de masculinitat que xoquen frontalment amb els valors que se suposa que hi ha en la societat actual. Conceptes com "un home de veritat", "els homes no ploren", l’heterosexualitat, el control de les emocions o el dolor i molts d’altres han perdut la validesa per als participants de l'enquesta, i la majoria manifesta que li agradaria canviar-los. Alguns experts adverteixen, però, un ressorgiment del model de "l'home agressiu depredador".
Al 81% dels enquestats li agradaria educar ensenyant que un home que parla dels seus sentiments no és moll i a un 72%, que un home amb inseguretat no és més poc home. Les xiquetes i els xiquets, en els primers anys, estan lliures d'estereotips i és a través de l'educació com aprenen què vol dir ser una dona o un home. Per exemple, els joguets exerceixen un paper fonamental en la creació de valors socials i culturals, i cada any des de les institucions recorden que a l'hora de jugar no ha d'haver-hi gènere.
Octavio Salazar, catedràtic de Dret Constitucional de la Universitat de Còrdova i investigador en noves masculinitats, explica que la identitat masculina s'ha construït fugint de la feminitat i els seus atributs, i la força física s'ha considerat un aspecte per a valorar en els homes. Amb tot, l'estudi mostra que el 72% dels entrevistats pensa que els músculs no donen a l'home un aspecte viril.
Hui dia els estereotips de gènere continuen influint d’una manera determinant inclús en el consum de drogues o alcohol, segons ha fet públic aquesta setmana la Fundació d'Ajuda a la Drogoaddicció. L'estudi Hay que ser muy hombre mostra una voluntat de canvi i de caminar cap a una societat més igualitària, i la coneguda marca de productes d'afaitar torna a pronunciar-se contra la "masculinitat tòxica". Ja al gener va publicar un vídeo en què instava els homes a eliminar de la seua vida diferents aspectes com l'homofòbia, les agressions sexuals i l'assetjament escolar.