L’IIS La Fe de València construeix un centre de supercomputació per a la investigació biomèdica
Permetrà desenvolupar models avançats d'intel·ligència artificial per a agilitzar el diagnòstic de malalties i personalitzar tractaments
L'Institut d'Investigació Sanitària La Fe (IIS La Fe) ha iniciat la construcció d'un centre de processament de dades (CPD) de supercomputació d'alt rendiment, amb un pressupost de més de 697.000 euros, que estarà finalitzat al juny. L'objectiu és optimitzar l'anàlisi de dades clíniques i imatges mèdiques en l'àmbit de la investigació en salut.
Sota la direcció del responsable del Grup d'Investigació Biomèdica en Imatge de l'IIS (GIBI 2³⁰), Luis Martí Bonmatí, i l'enginyer en telecomunicacions del centre, Amadeo Ten, la iniciativa dotarà a la institució de la capacitat tecnològica necessària per a analitzar grans volums de dades de manera ràpida, segura i eficient.
Segons el doctor Martí Bonmatí, esta infraestructura permetrà aplicar models d'intel·ligència artificial que detecten patrons en imatges mèdiques “amb una precisió sense precedents”. Això no només facilitarà el treball dels radiòlegs, sinó que també “millorarà la personalització dels tractaments en funció de cada pacient”.
El nou CPD emprarà tecnologia basada en unitats de processament gràfic (GPU) per a reduir els temps d'anàlisi i millorar la precisió diagnòstica. Està dissenyat per a processar grans volums d'informació mèdica, com ara ressonàncies magnètiques i tomografies computades.
L’IIS La Fe podrà col·laborar amb hospitals, centres d'investigació i universitats, i servirà a més com a espai de formació en supercomputació aplicada a la biomedicina. El projecte el financen les conselleries d'Innovació i Educació i el mateix grup d'investigació, amb la col·laboració de la Conselleria de Sanitat.