Informe PISA: l’alumnat valencià supera la mitjana dels 81 països en lectura

Espanya obté el pitjor resultat històric en matemàtiques, empitjora en lectura i millora en ciència

Alumnes en una classe d'un institut en una imatge d'arxiu / À Punt NTC

L’alumnat valencià ha obtingut un resultat en la competència de lectura superior en 6 punts a la mitjana global en l'informe PISA en l'edició de 2022. Els resultats en matemàtiques i ciències, però, se situen lleugerament per davall de la mitjana estatal. El conjunt de l'Estat ha registrat el pitjor resultat de la història d'aquest estudi en matemàtiques, també ha empitjorat els resultats en lectura respecte a l'informe de 2018, tot i que ha millorat en ciència.

En concret, l'informe del Programa per a l'Avaluació Integral d'Alumnes (PISA) 2022 que elabora cada tres anys l'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE), revela que en matemàtiques l’estudiantat espanyol ha obtingut 473 punts, la qual cosa suposa el pitjor resultat en la història de l'informe (des de 2003 sempre han obtingut almenys 480 punts) i 8 punts menys que en 2018, quan en van obtindre 481.

En lectura, els alumnes espanyols han aconseguit 474 punts, la qual cosa suposa 3 punts menys que en 2018 (477), però 13 més que el pitjor resultat històric en PISA, ja que l'any 2006 en van obtindre 461.

No obstant això, en l'últim Informe PISA, l'elaboració del qual es va retardar un any a causa de la pandèmia de la covid, Espanya ha millorat els resultats en ciència, matèria en la qual ha aconseguit 485 punts. Açò suposa 2 punts més que en 2018 (483 punts), any en què va obtindre el seu pitjor resultat en la història de l'informe.

Els resultats d'Espanya en l'Informe PISA 2022 són similars als de la mitjana de l'OCDE, ja que la mitjana dels resultats de tots els països examinats és de 472 en matemàtiques (15 punts menys respecte a 2018); 476 en lectura (10 punts menys respecte a 2018); i 485 en ciència (2 punts menys respecte a 2018).

L'informe PISA, en el qual Espanya va participar per primera vegada l'any 2000, avalua els coneixements i habilitats dels estudiants de quinze anys en matemàtiques, lectura i ciència, la qual cosa proporciona informació sobre com estan preparant els sistemes educatius als estudiants per a desafiaments reals i l'èxit en el futur.

En 2022, van avaluar uns 690.000 estudiants, que representaven 29 milions d'estudiants de quinze anys a les escoles dels 81 països participants. A Espanya hi van participar 30.800 estudiants en 966 col·legis, representant 459.000 estudiants espanyols de quinze anys.

L'informe de l'OCDE estableix sis nivells segons el rendiment dels estudiants. Així, en els nivells 5 i 6 estan els estudiants amb altes capacitats; en els nivells 3 i 4, els estudiants amb capacitats moderades; en el nivell 2, els estudiants amb capacitats bàsiques; i en el nivell 1, els estudiants amb baix rendiment escolar.

Una quarta part té baix rendiment en matemàtiques i lectura

A Espanya el 27% dels alumnes té un baix rendiment en matemàtiques (per davall del 31% de mitjana en l'OCDE); el 24% té un baix rendiment en lectura (26% de mitjana en l'OCDE); i el 21% té un baix rendiment en ciències (24% de mitjana en l'OCDE).

A més, el 6% dels alumnes espanyols són estudiants destacats (nivell 5 o superior) en matemàtiques (el 9% de mitjana en l'OCDE); el 5% són estudiants destacats en lectura (el 7% de mitjana en l'OCDE); i el 5% són estudiants destacats en ciències (7% de mitjana en l'OCDE).

El paper de l’estatus socioeconòmic 

A Espanya, els estudiants socioeconòmicament afavorits (el 25% superior en termes d'estatus socioeconòmic) van superar als estudiants desfavorits (el 25% inferior) en 86 punts en matemàtiques. Això és menor que la diferència mitjana entre els dos grups (93 punts) als països de l'OCDE. Entre 2012 i 2022, la bretxa en el rendiment en matemàtiques entre el 25% superior i el 25% inferior dels estudiants en termes d'estatus socioeconòmic es va mantindre estable a Espanya, així com en la mitjana dels països de l'OCDE.

D'altra banda, PISA 2022 identifica que la diferència mitjana en matemàtiques en el rendiment entre estudiants migrants i no migrants és de 33 punts a favor dels segons. En lectura, la diferència va ser de 32 punts.

També et pot interessar

stats